Bir söz veya işle, iman gidebilir!
22/03/2021 Pazartesi Köşe yazarı O.Ü
Küfre sebep olan bir şeyi, zaruret olmadan söyleyenin imanı gider!
Sual: Bir Müslüman, İslamiyetin "imanın gider" dediği bir
şeyi söyler veya yaparsa, bu kimsenin imanı gitmiş mi olur?
Cevap: Bu konuda Uyûn-ül besâirde deniyor ki:
“İnsan resmi veya heykeli yapıp, bu insanda ülûhiyyet, ilahlık
sıfatlarından birinin bulunduğuna inanarak veya bunun kâfir olduğunu bilerek,
bunların karşısında, hürmet, tazim bildiren bir şey söylese veya yapsa, mesela
secde etse, Yahudilerin ve Hıristiyanların bağladıkları zünnâr denilen kuşağı
ve onların dinlerine mahsus şeyleri kullansa, kâfir olur. Kâfirlere mahsus olan
şeyleri harpte hile olarak kullanırsa, kâfir olmaz.” Bir Müslümanın bunları,
canını, malını, rızkını kurtaracak kadar kullanması özür olur. Daha fazlası
küfür olur.
Allahü teâlâya mahsus olan sıfatlara ülûhiyyet sıfatları denir. Akait ve
fıkıh kitaplarının çoğunda, mesela Dürerde deniyor ki:
“Bir kimse, kalbi iman ile dolu olduğu hâlde, küfre sebep olan bir şeyi,
zaruret olmadan, yani isteyerek söylerse, kâfir olur. Kalbindeki imanın
faydası olmaz. Çünkü, bir kimsenin kâfir olduğu sözünden anlaşılır. Küfre
sebep olan şeyi söyleyince, insanlar arasında da, Allahü teâlâ yanında da kâfir
olur.” İş ve giyim ile hasıl olan Küfr-i hükmînin de böyle olduğu, Şerh-i
mevâkıfta yazılıdır.
Sual: Fıkıh kitaplarında, zayıf kavil diye bildirilen hükümlerle de amel
edilebilir mi?
Cevap: Her Müslümanın ibadet yaparken ve haramdan sakınırken, kendi
mezhebinin âlimlerinin, "Fetvâ böyledir, En iyisi budur, En doğru söz
budur" gibi bildirdiklerine uyması lazımdır. Kendi arzusu ile yaptığı bir
şey, buna uymasına mâni olur ve bu mâni olmanın önlenmesinde harac, meşakkat
bulunursa, kendi mezhebinde doğru olduğu bildirilen başka bir söze uyması
lazımdır. Böyle de yapamazsa, Hanefi mezhebinde bulunan kimse, Hanefi
mezhebindeki âlimlerin fetvâ olarak seçilmemiş zayıf sözlerine uyarak, işini
görür.
Sual: Bir kimse, yatağın içinde, yatar şekilde Kur’ân-ı kerim okuyabilir
mi?
Cevap: Kur’ân-ı kerimi abdestsiz tutmak haramdır, ezberden okumak caizdir. Yatağa abdestli girmek sünnettir. Şir'at-ül-islâm şerhinde; “Kur’ân-ı kerimi yatakta, yatarak ezberden abdestsiz okumak caizdir ve sevaptır. Fakat, başını yorgandan dışarı çıkarmalı ve bacakları bitiştirmelidir” deniyor.