Asra uygun tefsir olur mu?
16/02/2024 Cuma Köşe yazarı O.Ü
Sual: Zamanımıza, asrımıza uygun olarak yeniden tefsir yapmak lazımdır diyenler oluyor. Böyle asra, zamana göre tefsir olur mu?
Cevap: Konu ile alakalı olarak Şevâhid-ül-hak kitabında deniyor ki:
“Zamanımıza, asrımıza uygun tefsir lazımdır sözü doğru değildir.
Tefsir âlimleri, Resûlullah efendimizden ve Eshabından gelen haberleri yazarak
tefsir yaptılar. Bunların tefsirleri her asra uygundur ve kâfidir. Kur’ân-ı
kerimin emirleri, her asırdaki her insan için aynıdır. Önceki asırlar için
başka, sonraki asırlar için başka manası yoktur. Kur’ân-ı kerime inanan ve
uymak isteyen bir Müslüman, her aradığını, mevcut tefsirlerde bulur. İslamiyete
uymayan bir zındık, bozuk isteklerini, bu tefsirlerde elbette bulamaz. Aklımıza
ve asrın isteklerine uygun tefsir yapmak caiz değildir. Cahil, ahmak kimseler,
kısa akılları ile yeni tefsir yaparız diyorlar. Tefsir yapabilmek için çok
şartlar vardır. Bu şartların başında, (Zamanların en iyisi, benim
zamanımdır. Ondan sonra hayırlısı, benim asrımdan sonra gelen asırdır. Sonra
da, ondan sonra gelen asırdır) hadis-i şerifi ile övülmüş olunan
asırlarda bulunmak lazımdır.
Tefsir âliminin, nâsih ve mensûh olan âyet-i kerimeleri de bilmesi
lazımdır. Kur’ân-ı kerimde yüzdokuz adet nesh edici âyet bulunduğu, Hadîkada
yazılıdır. Şimdi, kendi görüşleri ile tefsir kitabı yapanlarda bu şartların
hiçbiri yoktur. Fikirleri bozuyor, Ehl-i sünnet âlimlerine karşı geliyorlar.
Ehl-i sünnet olduklarını bildirerek, bozuk inanışlarını her yere yayıyorlar.
Ehl-i sünnet olan din adamları bunları okuyunca, bozuk olduklarını hemen
anlıyor. Zındık olduklarını, Ehl-i sünnet olmadıklarını Müslümanlara
anlatıyorlar. Fakat cahiller, eğriyi doğrudan ayıramayıp aldanmaktadırlar.”
Hadîkada bildirilen;
(Ümmetim, kötü din adamlarından çok zarar görecektir) hadis-i şerifi,
böyle bozuk din adamlarını haber vermektedir.
Sual: Kur’ân-ı kerime, yanan muma, elektrik lambasına karşı namaz kılmanın
dinen bir mahzuru var mıdır?
Cevap: Mushafa, kılınca, muma, kandile, lambaya, aleve, tabanca gibi harp
aletlerine ve yatan, uyuyan kimseye karşı namaz kılmak mekruh değildir. Çünkü
bunlara tapınılmamıştır. Mecusiler, ateşe tapar, aleve tapmaz. Alevli ateşe
karşı namaz kılmak da mekruh olur.