Kurbanlık hayvanı keserken
16/06/2024 Pazar Köşe yazarı O.Ü
Sual: Kurbanlık hayvan kesilirken nelere dikkat etmelidir, dinimizin bu husustaki emir ve tavsiyeleri nelerdir?
Cevap: Kurbanlık hayvanı
kesilecek yere sürükleyerek çekmek, bıçakları hayvanı yatırdıktan sonra bilemek
ve birini ötekinin gözü önünde kesmek mekruhtur. Eğer mümkünse önce diz boyu
çukur kazılır. Kurbanın gözleri tülbentle bağlanır. Kıbleye dönük olarak sol
yanı üzerine yatırılır. Boğazı çukurun kenarına getirilir. İki ön ve bir arka
ayakları, uçlarından bir araya bağlanır. Üç kerre bayram tekbiri okunur. Sonra, 'Bismillahi
Allahü ekber' diyerek, deveden başka hayvanın boğazının herhangi bir
yerinden kesilir. 'Bismillahi' derken, h harfini
belli etmek lazımdır. Belli edince Allahü teâlânın ismi olduğunu düşünmek lazım
olmaz. Belli edilmezse, Allahü teâlânın ismini söylediğini düşünmek lazımdır.
Bunu da düşünmezse, hayvan, leş olur, yemesi helal olmaz. Bunun için, her
zaman Allah teâlâ değil, Allahü teâlâ demeye
alışmalıdır.
Hayvanın boğazında Meri denilen yemek
borusu, Hulkum denilen hava borusu ve Evdac denilen
iki yanda birer kan damarı vardır. Bu dört borudan üçü bir anda kesilmelidir.
Kesenin de kıbleye karşı dönmesi sünnettir.
Hayvan soğumaya başlamadan, yani çırpınması durmadan
ensesini de kesmek mekruhtur. Yalnız ensesinden kesmek ise haramdır. Hayvan
tamamen ölüp çırpınması durmadan, kafasını koparmak ve derisini yüzmeye
başlamak da mekruhtur.
Kesmesini bilenin kendi kesmesi müstehaptır. Kadının
kesmesi de caizdir. Bilmeyenin, vekiline kestirmesi ve kesilirken yanında
bulunup, En'âm suresinin yüzaltmışikinci “İnne salâtî” ayetini “lâ
şerîke leh”e kadar okuması müstehaptır.
Sual: Kurban için bir danaya ortak olarak girenler,
hayvanı kestikten sonra, bunun etini göz kararı ile bölüşebilirler mi?
Cevap: Faiz olmaması için, eti tartarak, müsavi, eşit
ağırlıkta paylaşmaları lazımdır. Tartmadan bölüşüp helalleşmek caiz olmaz.
Çünkü helalleşmek, hediye vermekte olur. Taksimi mümkün olan bir şeyde ortak
olanların hisselerini ayırmadan önce hiç kimseye hediye etmeleri caiz değildir.
Altı kişiye et ile birlikte deri veya bacak da verilirse tartmadan paylaşmaları
caiz olur. Başının da, derisi gibi olduğu Hindiyye ve Mecmû'a-i Zühdîyyede
yazılıdır.