Çobanlık, bahçıvanlık yapmak
14/08/2019 Çarşamba Köşe yazarı O.Ü
Kendinin ve çoluk çocuğunun nafakasını temin için çalışmak farzdır.
Sual: Bazı kimseler, başkasının işinde çalışmayı, çobanlık, bahçıvanlık
gibi işleri yapmayı, zillet aşağılık olarak görmektedir. Gerçekten dinimiz
açısından da böyle midir?
Cevap: Her sanatı ve ticareti yapmak, maaş, ücret karşılığında mubah olan
işleri yapmak, mesela çobanlık, bahçıvanlık yapmak, inşaatta, hafriyatta
çalışmak ve sırtında yük taşımak tezellül değildir. Peygamberler ve veliler
bunları yapmışlardır. Kendinin ve çoluk çocuğunun nafakasını temin için
çalışmak farzdır. Başkalarına yardım için her türlü kazanç yolunda çalışarak
daha fazla kazanmak mubahtır. İdris aleyhisselam terzilik yapardı. Davut
aleyhisselam demircilik yapardı. İbrahim aleyhisselam ziraat ve kumaş ticareti
yapardı. İlk olarak kumaş dokuyan Âdem aleyhisselamdır. Din düşmanları, ilk
insanların ot ile örtündüklerini, mağarada yaşadıklarını yazıyorlar. Bu
yazılarının hiçbir vesikası, senedi, delili yoktur. Peygamberlerden İsa
aleyhisselam kunduracılık yapardı. Nuh aleyhisselam marangozluk, Salih
aleyhisselam çantacılık yapardı. Peygamberlerin çoğu çobanlık yapmıştır.
Hadîs-i şerifte;
(Evinin ihtiyaçlarını alıp getirmek kibirsizlik alametidir) buyuruldu.
Resûlullah efendimiz mal satmış ve satın almıştır. Satın alması daha çok
olmuştur. Ücret ile çalışmış ve çalıştırmıştır, ortaklık yapmıştır. Başkasına
vekil olmuş ve vekil yapmıştır. Hediye vermiş ve almıştır. Ödünç ve ariyet mal
almıştır. Vakıf yapmıştır. Dünya işi için kimseye kızmamış, incitecek şey
kimseye söylememiştir. Yemin etmiş ve ettirmiştir. Yemin ettiği şeyleri yapmış,
yapmayıp kefaret verdiği de olmuştur. Latife, şaka yapmış ve söylemiş,
latifeleri hep hak üzere ve faydalı olmuştur. Bunları yapmaktan çekinmek,
utanmak, kibir olur. Çok kimse burada yanılmıştır. Böyle kimseler, tevazu ile
tezellülü, zilleti birbiri ile karıştırmış ve nefis, burada çok kimseyi
aldatmıştır.
***
Sual: İlahiyatçılardan bazısı, diğer üç mezhepte olduğu gibi kurban kesmek
farz değildir diyor. Bunun aslı var mıdır?
Cevap: Kurban kesmek farz değil vaciptir. Hanefi mezhebinde vacip, diğer üç
mezhepte ise sünnet-i müekkede olduğu Mîzân-ı kübrâ ve Menâhic kitaplarında
yazılıdır. İslâmiyette kurban kesmek yoktur diyen kimsenin ise, imanı gider.