Çok zayıf hayvan kurban olmaz
16/07/2020 Perşembe Köşe yazarı O.Ü
Bir gözü görmeyen, ön veya arka bir ayağı kesilmiş olan hayvan kurban
olmaz.
Sual: Zayıf veya gözleri görmeyen bir hayvanı, kurban olarak kesmek uygun
olur mu?
Cevap: Fıkıh kitaplarında; “Bir gözü görmeyen, topal olup yürüyemeyen,
dişlerinin yarısı yok olan, gözünün, kulağının veya kuyruğunun çoğu, ön veya
arka bir ayağı kesilmiş olan, çok zayıf olan hayvan kurban olmaz” denmektedir.
Boynuzu kırık veya boynuzsuz, uyuz, burulmuş olan hayvanı kurban etmek caizdir.
Sual: Kurbanlık hayvanların erkeğini mi yoksa dişisini mi kesmek daha çok
sevaptır?
Cevap: Dişi hayvan da, erkek de kurban edilebilir. Koyunun erkeği ve beyazı
siyahından çok olanı, keçinin dişisi daha sevaptır. Kıymetleri müsavi, eşit
ise, koyun kesmek, sığır kesmekten daha sevaptır.
Sual: Kurbanlık hayvanların, kurban edilebilmeleri için kaç yaşında
olmaları gerekir?
Cevap: Koyunun, keçinin bir yaşını, sığırın iki, devenin beş yaşını geçmiş
olması lazımdır. Altı ayı geçmiş yalnız koyun iri, semiz ise, caiz olur.
Sual: Kesilen hayvandan yavru çıkarsa, bu çıkan yavruyu yemek caiz midir?
Cevap: Kesilen hayvandan çıkan yavru diri ise, yiyebilmek için, ayrıca
kesmek lazımdır. Ölü ise, yemesi caiz olmaz.
Sual: Hac için Mekke'ye gidenlere, bayram kurbanı kesmeleri vacip midir?
Cevap: Hac için Mekke'ye gidenler, eğer Mekke'de onbeş günden az kalmaya
niyyet etmişlerse seferî olurlar ve kurban kesmeleri vacip olmaz. Mekke'de
onbeş günden fazla kalmaya niyet edenler ise, mukim olur ve bayram kurbanı
kesmeleri de vacip olur.
Sual: Kurbanlık hayvanlar, bayram namazı kılınmadan önce kesilebilir mi?
Cevap: Kurbanlarını şehirde kesenlere, bayram namazından sonra kesmek vacip
olur. Bayram namazından evvel kesmeleri caiz değildir. Üçüncü günü güneş
batıncaya kadar kesebilirler. Köylerde oturanlar, kurbanlık hayvanlarını
fecirden sonra, bayram namazından önce de kesebilirler. Bayramın ikinci günü
kesmek ise, ihtiyatlı olur.
Sual: Aldıkları kurbanlık hayvanlar karışan kimseler, nasıl hareket
ederler?
Cevap: İki kimsenin kurbanı karışırsa, her birinin kendinin sanarak kestiği, kendi kurbanı olur. Başkasının koyununu gasbeden veya çalan, canlı olan kıymetini sonradan dahi öderse, kurban etmesi veya satması caiz olur. Çünkü kıymeti ödenince, gasbettiği zaman mülkü olur. Gasbetmek günahına ayrıca tövbe etmesi gerekir.