Hiç kimseyi hafife almamalıdır
18/10/2019 Cuma Köşe yazarı O.Ü
“Fasıklara ve facirlere yani günah işleyenlere karşı da kibirli
olmamalıdır."
Sual: Bir Müslümanın, çocukları, günah işleyenleri, henüz iman etmemiş
olanları, hafife alması, onlara tepeden bakması uygun mudur?
Cevap: Konu ile alakalı olarak Süleyman bin Cezâ hazretleri Eyyühel Veled
kitabında buyuruyor ki:
“Küçüklere, fasıklara ve facirlere yani günah işleyenlere karşı da kibirli
olmamalıdır. Yalnız, tekebbür sahibine karşı tekebbür etmek lazımdır. Bir
çocuk gördüğün zaman, bunun günahı yoktur, benim günahım vardır dolayısı ile bu
çocuk benden daha faziletlidir. Bir yaşlı Müslüman gördüğün zaman, bu benden
daha fazla ibadet eylemiştir, dolayısı ile benden daha faziletlidir. Bir İslam
âlimi görünce, ben cahilim, bu benden ziyade âlimdir, öyle ise, benden daha
faziletlidir. Bir cahil görünce, bu bilmeden günah işler fakat ben bilerek
işlerim, öyle ise, bu benden efdaldir. Bir kâfir görsen, olur ki, iman edip
dünyadan iman ile gider, benim imanla gidip gitmeyeceğim ise, belli değildir, o
hâlde, benden daha faziletlidir diye düşünmelisin! Müslümanlara karşı kibir
yapmazsan, Hak teâlâ indinde yüksek derecelere vasıl olursun.”
***
Sual: Gösteriş için araba, koklamak için çiçek, okumak için kitap kiraya
verilebilir mi?
Cevap: Bu konuda Dürr-ül-muhtâr ve Redd-ül-muhtârda deniyor ki:
“Bir mal, dinen ve aklen nerede kullanılabilirse, o maksatla kullanmak için
kiraya verilir. Kumaşı, ev ve mutfak eşyasını, süs, gösteriş olarak bulundurmak
için; evi, oturmayıp, altını, gümüşü ve otomobili kullanmayıp, başkalarına
gösteriş yapmak için kira ile almak fasit olur. Ücret vermesi lazım gelmez.
Çünkü bu mallar, icab eden, gerekli yerlerde kullanmak için kiraya
verilmemiştir. Bunlar yersiz kullanılsa bile, kira vermek lazım olmaz. Koklamak
için çiçeği ve okumak için kitabı kiraya vermek caiz değildir. Ücreti ve zamanı
söylenerek ariyet vermekle de kiraya verilmiş olur. Fakat ücreti söylemeden
kiraya vermek ariyet olmaz, fasit icare olur.”
***
Sual: İlmihal kitaplarında, abdest ve gusül alırken, delk ve muvalattan
bahsediliyor, bunlar ne demektir?
Cevap: Delk, abdest ve gusül alırken yıkanan yerleri ovmaktır. Muvalat ise,
abdest ve gusül alırken ara vermemek, yıkanan yerleri peş peşe yıkamaktır. Delk
ve muvalat, Hanefi ve Şafii mezhebinde sünnet, Maliki mezhebinde ise farzdır.