Namazı kaza edince tövbe de etmelidir
21/02/2021 Pazar Köşe yazarı O.Ü
Farz namazı, özürsüz vaktinden sonra kılmak, büyük günahtır.
Sual: Vaktinde kılınmayan, kazaya kalan namazlar kaza edilince, vaktinde kılmama
günahından da kurtulmuş olunur mu?
Cevap: Konu ile alakalı olarak Dürr-ül-muhtârda, buyuruluyor ki:
“Farz namazı, özürsüz yani İslamiyetin gösterdiği bir sebep olmadan
vaktinden sonra kılmak, büyük günahtır. Bu günah, yalnız o namazı kaza edince
affolmuyor. Namazı kaza ettikten sonra, ayrıca tövbe veya haccetmek de
lazımdır. Kaza edince, yalnız namazı kılmamak günahı affolur. Kaza etmeden,
tövbe edilince, terk günahı affolmadığı gibi, geciktirme günahı da affolmaz.
Çünkü, tövbenin kabul olması için, günahtan sıyrılmak şarttır.
Sual: Cuma günleri ruhlar bir araya gelirler mi ve cuma günü ölenlere azap
yapılmaz mı?
Cevap: Cuma günü, ruhlar toplanır ve birbirleri ile tanışırlar ve bugün
kabir azapları durdurulur. Bazı âlimlere göre, müminin azabı artık başlamaz.
Kâfirin cuma ve ramazanda yapılmamak üzere, kıyamete kadar sürer. Bugün ve
gecesinde ölen müminler kabir azabı görmez. Cehennem, cuma günü çok sıcak
olmaz. Âdem aleyhisselâm cuma günü yaratıldı, cuma günü, Cennetten çıkarıldı.
Cennettekiler, Allahü teâlâyı cuma günleri göreceklerdir.
Sual: Cenaze taşınırken gören Müslümanlar, ayağa kalkıp beklemeli mi, yoksa
nasıl hareket etmelidir?
Cevap: Bir yerden cenaze götürülürken, oradaki dükkânlarda, kahvede olan
Müslümanlar, bu cenazeyi görünce, gidip hiç olmazsa kırk adım taşımalı ve biraz
arkasından yürümeli, ruhuna Fâtiha ve dua okumalıdır. Cenazeyi görünce, olduğu
yerde ona karşı dikilip beklemenin tahrimen mekruh olduğu, Merâkıl-felâh ve
Halebî-i kebîrde yazılıdır. Cenazeyi taşıdıktan sonra, arkasından yürümelidir.
Peygamber efendimiz, Sa’d bin Mu’âz hazretlerinin cenazesini taşımışlardı.
Sual: Kur’ân-ı kerimdeki duraklardan 'lâ' harfi bulunan yerde, nefesi
yetişmeyip duran bir kimse nasıl hareket etmelidir?
Cevap: Kur’ân-ı kerimdeki duraklardan “Lâ” bulunan yerde, nefesi yetişmeyip
durulursa, evvelki kelime ile birlikte tekrar okunur. Âyet-i kerime sonunda
durunca, tekrar edilmez.
Sual: Yalnız cuma günleri oruç tutmanın ve yalnız cuma geceleri teheccüd
namazı kılmanın bir mahzuru var mıdır?
Cevap: Yalnız cuma günleri oruç tutmak ve yalnız cuma geceleri teheccüd
namazı kılmak mekruhtur.