Ramazan ayında yapılan nafileler
21/03/2024 Perşembe Köşe yazarı O.Ü
Sual: Ramazan ayında, farz olan ibadetlerin dışında yapılan ibadetlere, diğer aylarda yapılanlardan daha mı çok sevap verilmektedir?
Cevap: Bu konuda İmâm-ı
Rabbânî hazretleri, Mektûbât kitabında buyuruyor ki:
“Ramazan-ı şerif ayında yapılan nafile namaz, zikir,
sadaka ve bütün nafile ibadetlere verilen sevap, başka aylarda yapılan farzlar
gibidir. Bu ayda yapılan bir farz, başka aylarda yapılan yetmiş farz gibidir.
Bu ayda, bir oruçluya iftar verenin günahları affolur. Cehennemden azad olur. O
oruçlunun sevabı kadar, ayrıca buna da sevap verilir. O oruçlunun sevabı hiç
azalmaz. Bu ayda, emri altında bulunanların işlerini hafîfleten, onların ibadet
etmelerine kolaylık gösteren amirler de affolur. Cehennemden azad olur.
Resulullah efendimiz, bu ayda, esirleri azad eder, her istenilen şeyi verirdi.
Bu ayda ibadet ve iyi iş yapabilenlere, bütün sene, bu işleri yapmak nasib
olur. Bu aya saygısızlık edenin, günah işleyenin bütün senesi, günah işlemekle
geçer. Bu ayı fırsat bilmelidir. Elden geldiği kadar ibadet etmelidir. Allahü
teâlânın razı olduğu işleri yapmalıdır. Bu ayı, ahıreti kazanmak için fırsat
bilmelidir. Kur’ân-ı kerim Ramazanda indi. Kadir gecesi, bu aydadır. Ramazan-ı
şerefde, hurma ile iftar etmek sünnettir. İftar edince, (Zehe-bezzama'
vebtelletil urûk ve sebe-tel-ecr inşâallahü teâlâ) okumanın sünnet
olduğu Tebyînin Şelbî hâşiyesinde yazılıdır. teravih kılmak ve hatim okumak
mühim sünnettir.”
Sual: Oruçlunun iftarda acele etmesi bildiriliyor.
Vaktin girdiğinde şüphesi olanın da acele etmesi gerekir mi?
Cevap: İftarı akşam
namazından önce yapmak müstehab ise de, bir ibadeti bozmak şüphesinden
kurtarmak için müstehab terk edilmelidir. Önce akşam namazını kılmalı, sonra
iftar etmelidir. Böylece iftar yine, yıldızlar görünmeden önce olur. Yani,
acele edilmiş olur ve oruç, bozulmak tehlikesinden kurtulur. Akşam namazını
vakti çıkmadan, tekrar kılmak mümkündür. Takvim, saat, kandil, top ve ezan
yanlış olunca, oruç kurtulmaz. İbni Âbidînde buyuruluyor ki:
“İftar etmek için, güneşin battığını iki adil
Müslümanın haber vermesi lazımdır. Bir olursa da, beis yoktur.”
Görülüyor ki, takvimi hazırlayanın ve
iftar topu atanın, ezan okuyanın adil olmaları lazımdır.