İbâdetlerin kabul olması helâl lokmaya bağlıdır!
19/11/2019 Salı Köşe yazarı V.T
"İbâdetler on kısmdır: Dokuz kısmı helâl kazanmaktır. Bir kısmı da
bildiğimiz bütün ibâdetlerdir."
Sehl Bin Muhammed hazretleri Şafiî mezhebi fıkıh âlimlerindendir. Fıkıh
ilminde imâm olup, meselede müctehid idi. İran’da Nişâbûr’da doğdu. 387 (m.
997)’de orada vefât etti. Bir dersinde buyurdu ki:
Bütün ibâdetlerin kabul olması, helâl lokmaya bağlıdır. Büyüklerden çoğu
buyurdu ki, ibâdetler on kısmdır: Dokuz kısmı helâl kazanmaktır. Bir kısmı da
bildiğimiz bütün ibâdetlerdir. O hâlde, müminler helâl kazanmaya çalışmalıdır.
Harâmdan ve şübhelilerden kaçınmalıdır.
Ebû Hüreyre “radıyallahü anh” buyuruyor ki: Resûlullahtan “sallallahü
aleyhi ve sellem” işittim. Buyurdu ki: (Allahü teâlâ güzeldir. Yalnız
güzel yapılan ibâdetleri kabul eder. Allahü teâlâ, Peygamberlerine emrettiğini,
müminlere de emretti ve buyurdu ki; ey Peygamberlerim! Helâl yiyiniz ve
sâlih, iyi işler yapınız! Müminlere de emr etti ki; ey îmân edenler!
Sizlere verdiğim rızıklardan helâl olanları yiyiniz!) Resûlullah sözüne
devam ederek buyurdu ki:
(Uzak yoldan gelmiş, saçı sakalı dağılmış, yüzü gözü toz içinde bir kimse,
ellerini göğe doğru uzatıp duâ ediyor. “Yâ Rabbî!” diye yalvarıyor. Hâlbuki
yediği harâm, içtiği harâm, gıdâsı hep harâm. Bunun duâsı nasıl kabul
olur?) Yanî harâm yiyenin duâsı kabul olmaz buyurdu. İşte harâmı, helâli,
şüphelileri ve fâizi bilmeyen, bunları birbirinden ayıramayan, harâmdan
kurtulamayıp, ibâdetleri boşuna gider.
Abdullah bin Mes’ûd “radıyallahü anh” buyuruyor ki: Alışveriş, yanî
ticâret ilmini bilmeyen fâiz yer.
Abdullah bin Hanzala “radıyallahü anhümâ” dedi ki: Resûlullah “sallallahü
aleyhi ve sellem” buyurdu ki: (Bile bile bir dirhem gümüş değerinde fâiz yemek,
otuz zinâdan dahâ çok günâhtır.)
Ömer “radıyallahü anh” buyuruyor ki: (Çalışınız, kazanınız, Allahü
teâlâ rızkımı çalışmadan gönderir, demeyiniz! Allahü teâlâ, gökten para
yağdırmaz.)
Lokman hakîm hazretleri, oğluna nasîhat verirken, (Çalış, kazan!
Çalışmayıp, herkese muhtaç kalanların dîni ve aklı noksan olur ve iyilik
etmekten mahrum kalır ve herkesden hakâret görür) buyurdu. Büyüklerden birine
sordular ki, özü sözü doğru olan tüccâr mı, yoksa geceleri namâz kılan,
gündüzleri oruç tutan âbid mi yüksekdir? (Emîn olan tüccâr dahâ
kıymetlidir. Çünkü, şeytânla her sâat cihâd etmektedir. Şeytân, alışta,
verişte, tartmada onu aldatmaya uğraşmakta, o ise Allahü teâlânın emrini,
rızâsını gözetmektedir) dedi.