küfre düşüren söz ve işlerden bazıları şunlardır:
Küfre sebep olan söz ve işler
1- Allahü teâlâya layık olmayan şey söylemek.
Mesela bir kimse bir işi yaptığı halde, zaruretsiz (Allah biliyor ki yapmadım)
demek. Yahut, yapmadığı bir şey için, zaruretsiz (Allah biliyor ki yaptım)
demek. Böyle söylemek Allahü teâlâyı hâşâ cahillikle suçlamak olur.
2- Allah akıllıdır, şuurludur, iyi düşünür demek, Onu yaratıklara
benzetmek olur ki küfürdür.
3- Peygamberleri küçültücü şey söylemek, onlarla alay etmek. Mesela
Hazret-i Âdemi kastedip (İlk insan vahşi idi) demek. Veya bir evliyayı
peygamberden üstün bilmek. Yahut peygamberin dediği doğru ise biz kurtulduk
demek.
(Yalnız Kur'an), (Kur'andan başka kaynak tanımam), (Kur'andan başka kaynağa
lüzum yok), (Peygamber postacıdır, vazifesi bitmiştir) gibi sözler de
küfürdür.
4- Peygamber efendimizden sonra başka bir Peygamberin geleceğini
söylemek. (İsa aleyhisselam gelecekse de, Peygamber olarak gelmeyecektir.)
5- Melekleri küçültücü şey söylemek. Mesela (Senin bakışın bana
Azrail gibi geliyor) demek. Yahut (Cebrail bile söylese inanmam) demek. (Çocuklarınızı
iyi yetiştirmezseniz, zebani olur) demek.
6- İslam âlimlerinin sözlerini, fıkıh kitaplarını ve fetvalarını
tazim etmesi gerekirken tahkir etmek. Mesela (İmam-ı a'zamın kıyası hak
değildir) demek. Fetvayı yere çarpmak. Hadis ve tefsir kitaplarını yere
fırlatmak.
7- Ahirette olacak şeylerle alay etmek. Mesela (Ben Cenneti
istemem, Cehennemi isterim. Çünkü bütün fahişeler oradadır) demek.
8- Allahü teâlânın emir ve yasaklarına yani Kur'an-ı kerimde ve
hadis-i şeriflerde açık bildirilmiş ve İslam âlimlerinin kitapları ile her
tarafa yayılmış, inanılması zaruri olan din bilgilerinden birine inanmamak,
beğenmemek veya önem vermemek. Mesela (Ben görmediğim için cinlere, nazara
inanmam) demek.
9- Kesin haram olduğu bilinen bir şeyi yiyip içerken besmele
çekmek. Mesela şarap içerken veya domuz eti yerken Besmele çekmek küfürdür.
Hırsızlık yapılarak alınan bir şeyi yerken besmele çekmek küfür olmaz. Çünkü
burada yenilen şey değil, hırsızlık haramdır.
10- Kâfirlerin ibadet olarak yaptıkları ve kâfirlik alameti olan
veya İslamiyet’i inkâr etmek ve inanmamak alameti olan ve tahkir etmemiz vacip
olan şeyleri yapmak, kullanmak. Bunlardan meşhur olanlarını bilmeyerek veya
şaka olarak veya herkesi güldürmek için yapmak da küfürdür. Mesela zünnar
denilen papaz kuşağını bağlamak. Bunları güldürmek için de kullanmak küfre
sebep olur. İtikadının doğru olması fayda vermez. (Berika)
11- Yunan felsefecileri gibi, dünya ezeli ve ebedi demek.
12- İslamiyet’e, (İslam düşüncesi), (İslam nazariyesi) , (İslami
görüş) demek. [Düşünce, bir iş için düşünülen çare veya kıyaslanan
neticedir. Görüş de düşünce demektir. Nazariye de,
akli, zihni esaslara dayanan görüş, teori demektir. İslam âlimleri, (İnsanın,
akıl, şuur, hafıza ve düşünce gibi yaratılmış olan sıfatlarını Allah’a vermek
küfürdür) buyuruyorlar.]
13- Allahü teâlânın bildirdiği hükümlere ilahi düşünce, ilahi
görüş, ilahi nazariye, ilahi şuur demek. Kur'an-ı kerimdeki hükümlere
"Kur'ani görüş" demek.
14- Kâfirlerin dini âyinlerini, bayramlarını beğenmek. Zaruretsiz
Hristiyanların Noelini tebrik etmek. Kiliseye gidip, âyinlere iştirak etmek.
15- (Yahudi ve Hristiyanların Allah’a inananları Cennete gidecek)
demek.
16- Mucizeyi veya kerameti inkâr etmek.
17- Meşhur bir harama helal, meşhur bir helale haram demek. Mesela domuz
yağı helal, sirke haram demek.
18- Âyeti, besmeleyi, bir melek, bir peygamber ismi bulunan yazıyı,
kasten helaya, necasete, [pisliğe] atmak. Müslümanın ağzına [def-i hacet lafzı
ile] sövmek.
19- Kendisine kâfir diye hitap edilince, kabul ederek evet demek.
20- Bir dilim ekmek, din ilminden iyidir demek. Din ilmi
küçümsendiği için küfürdür.
21- (Bir süre sonra Hristiyan olacağım) diye düşünmek. Bir bayan,
bir Hristiyan’la evlenmeye karar verdiği andan itibaren kâfir olur. Bir erkek
de bir ateist bayanla evlenmeye karar verdiği andan itibaren kâfir olur.
22- Ağır bir hastalığa düşüp de, (Allah’ım canımı al da, istersen
kâfir olarak al) demek.
23- (Allah’ım çocuğumu aldın, başka elinden ne gelirse onu yap)
demek.
24- Tırnağı uzun olana, (Tırnağı kesmek sünnettir) dense, o da,
(olsun ne olacak) dese, kâfir olur. Tırnağını kesmediği için değil, sünnete
önem vermediği için küfür olur.
25- İnşallah, maşallah demek karın doyurmaz. Maşallahla inşallahla
iş olmaz veya namaz kılmak karın doyurmaz demek. Bunları söylemekle dinimizin
emri beğenilmemiş ve alay edilmiş oluyor. İnşallah, Allah’ın izni ile demektir.
Allah’ın izni olmadan hiçbir şey olmaz. Onun için, hayır ve şer Allah’tandır
diye iman etmek gerekir. Hayır gibi şerrin de Allah’tan olduğuna inanmamak
küfür olur. İsteyen kul ama yaratan Allahü teâlâdır.
26- Sevdiği birine, (Sen bana Allah’tan da, Peygamberden de
sevgilisin) demek.
27- Küfre rıza küfürdür. Çocuklarının kâfir olmasına üzülmemek.
Mesela kızlarının gayrimüslimle evlenmesine rıza göstermek.
28- Müslüman olmak isteyene, sen hele bekle, elimdeki şu işi
bitirip de geleyim diyerek, onun Müslüman olmasını geciktirmek.
29- Ecelin hoyrat eli demek. [Çünkü Ecel Allah’ın emri ile gelir,
Allah’ın emrini veya Azrail aleyhisselamın vazifesini zulüm gibi göstermek
küfürdür.]
30- Kâfire hürmet etmek, mesela hürmet gayesiyle papazın elini
öpmek.
31- Eshab-ı kiramdan her hangi birine kâfir demek. [Çünkü Kur’an-ı
kerimde hepsinin Cennetlik olduğu bildirilmiştir. Birine kâfir denilince
Kur’ana inanılmamış olur.]
32- (Mazlum kâfirler de Cennete girer) demek.
33- Haram paradan sevap ummak. Mesela bir bayan fuhuş parası ile
kurban kesse, bundan sevap umsa, küfre girer. Sevap ummadan yaparsa küfre
girmez.
34- Allahü teâlâyı mekanlı bilmek, mesela Hristiyanlar gibi Allah
gökte oturuyor demek. Allahü teâlâyı kastedip, (Göklerden bir ses geldi),
(Allah, gökten bize bakıyor) demek. Böyle söylemek Allahü teâlâya mekan isnat
etmek olur. Dünya, gezegenler, Cennet ve Cehennem ezeli değildir, sonradan
yaratılmıştır, mahlûktur. Yer ve gökler yok iken de Allahü teâlâ var idi. İslam
âlimleri, (Allah her zaman ve her yerde ebedi olarak hazır ve nazırdır) demenin
caiz olduğunu bildirmişlerdir. Ancak, Allahü teâlâ zamanlı ve mekanlı olmadığı
için bu söz, görünüş üzere kalmaz, mecaz olur. Bu bakımdan (Allah, zamansız ve
mekansızdır, hiçbir yerde olmayarak hazır ve nazırdır) demek caiz olur. Böyle
olmazsa, Allahü teâlâyı zamanlı ve mekanlı bilmek olur ki bu ise
küfürdür. Miftah-ül Cenne kitabında (Bir kimse,
"Allah’tan hali [boş] yer yok" dese veya "Allah gökte benim
şahidim" dese, kâfir olur. Çünkü Allahü teâlâya mekan isnat etmiş olur.
Halbuki Allahü teâlâ mekandan beridir) buyuruluyor. (Küfür Bahsi)
35- (Namaz kılmam ama, sen kalbe bak, benim kalbim temiz) demek.
[Çünkü burada namaza önem verilmiyor, namaza önem vermemek küfürdür. Namaz
kılmayan hep haram işliyor demektir, haram işleyenin kalbi temiz olmaz.]
36- (Anan baban esmer, sen nasıl sarışın oldun?) diyene, (Ben
imalat hatasıyım) demek. Böyle söylemekle hâşâ Yaratıcının yanlış iş yaptığı
söylenmiş oluyor.
37- İbadetleri müzikle yapmak, ilahileri müzikle söylemek. Çünkü
ilahiler ibadettir, ibadete haram karıştırmak küfür olur. İçki içerken besmele
çekmek de küfür olur.
38- Filan Müslüman benim gözümde Yahudi gibidir demek.
39- Bir Müslüman şaka olarak, muteber bir din kitabına hurafe dese
veya alay ederek haram işleyene veya işletene "helal olsun" dese,
mürted olur.
40- Kur'anı teganni ile okuyan hâfıza, ne güzel okudun diyenin
imanı gider. (Dürr-ül-münteka)
41- Bir şarkıcıyı dinleyen veya herhangi bir haram işi gören kimse bu
harama, ne güzel dese, o anda imanı gider. (Müjdeci Mek. 266)
42- İnsan için, dil alışkanlığı gibi bir sebeple değil de, kasten
yarattı, yaratıcı, yarattım, yaratıcıyım gibi sözler söylemek küfür olur.
Allah’tan başkasına, yaratıcı denmez. Yaratıcı, yalnız Allahü teâlâdır. Mecaz
anlamda yapmak, meydana getirmek manasında da söylememelidir. Bu manada veya
kasıtsız söyleyenlere küfre girdi dememelidir.
43- Zaruri olan ve tevatür ile bildirilen din bilgilerine inanmayan
kâfir olur. Küfür olan her söz, ister şaka olarak, isterse gönülden olmayarak
olsun küfür olur. (Milel-nihal)
44- İslam bilgilerini ve ehli sünnet âlimlerini aşağılamak da,
küfürdür.
45- Yabancı kadınlara bakana, haramdır denilince, güzele bakmak
sevaptır demek küfür olur. Haramı kabul etmeyip, üstelik sanki ibadet gibi
sevap diyor. Yabancı kadınlara bakmak, gözü zayıflatır ve kalbi karartır. Mubah
olanı, güzeli sevmek, Allah’ın kudretini temaşa etmek sevap olur.
46- Bir Müslümanın dinine, imanına sövmek küfürdür.
Evliyanın resmine tazim
Sual: Bir evliyanın resmine tazim etmek şirk olur mu?
CEVAP
Şirk, Allahü teâlâya ortak yapmak, benzetmek demektir. Benzeten
kimseye Müşrik, benzetilen şeye Şerik denir.
Bir kimsede, bir şeyde, üluhiyyet sıfatlarından birinin bulunduğuna inanmak,
onu şerik yapmak olur. Allahü teâlâya mahsus olan sıfatlara üluhiyyet
sıfatları denir. Sonsuz var olmak, yaratmak, her şeyi bilmek,
hastalara şifa vermek, üluhiyyet sıfatlarındandır. Bir insanda, güneşte,
inekte, herhangi bir mahlûkta, üluhiyyet sıfatı bulunduğuna inanarak, ona
tazim, hürmet etmeye, ona yalvarmaya, ona İbadet etmek, tapınmakdenir.
O şeyler Sanem [put] olur. Böyle zan olunan insanın ve
kâfirlerin resimleri önünde, tazim edici şeyler söylemek, yapmak da, ibadet
etmek, şirk olur.
Bir insanda üluhiyyet sıfatlarından birinin bulunduğuna inanmayıp, Allah’ın
sevgili kulu olduğuna inanarak, bunun resmine, tazim etmek şirk olmaz, küfür
olmaz. Fakat, herhangi bir insanın resmine hürmet etmek günah olduğu için,
tazim, hürmet eden bir Müslüman, fâsık olur. Haram olduğuna önem vermezse,
diğer bir haramı, önem vermeyerek yapanlar gibi Mürted olur.
Tazim ve tahkir
Sual: Dinen kıymetli olan şeylere saygısızlık, küfür olur mu?
CEVAP
Her saygısızlık küfür olmaz. İki örnek verelim:
1- Bir ihtiyaç olmadan Kâbe’ye karşı ayaklarını uzatmak, Kâbe’ye
saygısızlıktır, ama küfür değildir, tahrimen mekruhtur. Bunu kasten yaparsa,
yani Kâbe o tarafta olduğu için, onu hafife alarak veya alay ederek ayaklarını
uzatırsa küfür olur.
2- Namaz kılmamak Allahü teâlânın emrine saygısızlıktır; fakat
küfür değildir. Namazın farz olduğunu inkâr etmek yahut bu farzı hafife almak,
namaza önem vermemek ise küfür olur.
Küfre düşüren amel
Sual: Ehl-i sünnete göre, amel imandan parça olmadığına göre, insan
sadece itikadi bir konuda mı küfre düşer, ameli bir iş yapınca da küfre
düşebilir mi?
CEVAP
Peygamber efendimizin bildirdiği bütün emir ve yasaklarda itikadi mesele
vardır. Yani, Peygamber efendimizin bildirdiği bütün emir ve yasaklara inanmak,
hepsini beğenmek itikadi meseledir, imanla ilgilidir. İmanda hassas nokta
budur. Bunları yapıp yapmamak ise günah ve sevapla ilgilidir. Küfür, dinimizde
bildirilen, inanılması, beğenilmesi gereken herhangi bir hususa inanmamak,
beğenmemek, saygı göstermemektir. Veya yine dinimizde bildirilen, inanılmaması,
beğenilmemesi gereken herhangi bir hususa inanmak, beğenmek, saygı
göstermektir. Birkaç örnek verelim:
1- Mushaf-ı şerifi yere atmak küfürdür. Bu sadece bir iştir, ama
Allah’ın kelamına saygısızlık olduğu için küfürdür.
2- İçki içen, domuz eti yiyen kâfir olmaz. Ama içkiyi içerken,
domuz eti yerken Besmele çekerse veya bunlar ne güzel şeyler derse kâfir olur.
Haram olan şeye saygı gösterilmiş, haramlığına inanılmamış olur.
3- Hristiyanların haçlarını kolye olarak kullanmak küfür olur.
Kolye takmak sadece bir iştir, ama saygı yerinde bulundurulduğu için, küfür
alametini beğendiği için küfür olur.
Nasıl hareket etmeli?
Sual: Müslüman olduğunu söyleyen, fakat sözlerinde veya yazılarında
küfrü gerektiren bir şey görülen kimseye kâfir denir mi?
CEVAP
Müslüman olduğunu söyleyen veya cemaat ile namaz kılarken görülen bir kimsenin
Müslüman olduğu anlaşılır. Sonra, bunun bir sözünde, yazısında veya bir
hareketinde, Ehl-i sünnet âlimlerinin bildirdikleri iman bilgilerine uymayan,
küfrü gerektiren bir şey görülürse, bunun küfür veya dalalet olduğu, bundan
vazgeçip tevbe etmek gerektiği söylenir; yine vazgeçmezse, bunun sapık veya
mürted olduğu anlaşılır. Namaz kılsa, hacca gitse, her ibadeti ve iyiliği yapsa
da, bu felaketten kurtulamaz. Küfre sebep olan şeylerden vazgeçmedikçe, bundan
tevbe etmedikçe, Müslüman olamaz. Her Müslüman, küfre sebep olan şeyleri iyi
öğrenerek, mürted olmaktan korunmalı, kâfir olanları ve Müslüman görünen
yalancıları iyi tanıyıp, zararlarından sakınmalıdır!
Yalandan hristiyan olmak
Sual: Avrupa’da yaşıyoruz. Hristiyan olan Müslümanlara para ve imkân
veriliyor. Sırf bu imkânlardan faydalanmak için, yalandan Hristiyan olduğumuzu
bildirsek bir mahzuru olur mu? Bunun gibi ateistlerin içinde ateist görünmekte
sakınca var mıdır?
CEVAP
Çok sakınca vardır, çünkü bu işte bir zaruret yoktur. İbadetini gizlemek ayrı,
kâfir görünmek ayrıdır. Din kitaplarında, (Şakadan, “Ben kâfirim”dese, kâfir
olur) buyuruluyor. Yani bu işin şakası bile olmuyor. Hattâ (Ehl-i kitap olmak,
ateist olmaktan iyidir) demek bile küfürdür. Allah’ın kötü dediğine iyi demek
Allah’ın sözünü kabul etmemek oluyor. Bu bakımdan şakadan da olsa, maddi
menfaat için de olsa, Hristiyan veya ateist görünmemeli.
Mazlum kâfirler
Sual: (Mazlum olarak öldürülen kâfirler de Cennete gider) demek
doğru olur mu?
CEVAP
Yanlıştır, öyle demekle Allahü teâlâ yalanlanmış olur. Kur’an-ı kerimde her
çeşit kâfirin sonsuz Cehennemde kalacağı bildiriliyor. Mazlum olanlar bundan
istisna edilmemiştir. Bir âyet-i kerime meali şöyledir:
(Ehl-i kitap [Yahudi ve Hristiyan] olsun, müşrik olsun
bütün kâfirler, muhakkak Cehennemdedir, orada ebedi kalırlar. Onlar
yaratıkların en kötüsüdür.) [Beyyine 6]
Bunların mazlumları Cennete gider diye bir şey yoktur.
Küfrün şakası olmaz
Sual: Güldürmek niyetiyle kötü kimselere, (Deyyusan-ı kiram
hazretleri) demek küfür olur mu?
CEVAP
Evet, küfür olur. Küfür söz ve işlerden meşhur olanlarını, bilmeyerek veya şaka
olarak yahut herkesi güldürmek için yapmak da küfür olur.(Birgivi
vasiyetnamesi)
Allahlık demek
Sual: Ahmak insanları kötülemek maksadıyla (Allahlık Ali Bey)
diyorlar. Böyle söylemek küfür olur mu?
CEVAP
Evet, küfür olur. Eğer, (Sırf Allah’ı düşünür, dünyaya önem vermez) anlamında
söylenirse küfür olmaz.
Hareket de Allah’tandır
Sual: (Rızık Allah’tandır, fakat kulun da hareket etmesi gerekir)
demek, niye küfür oluyor?
CEVAP
Hareket de Allah’tan olduğu için, küfür oluyor. (Birgivi vasiyetnamesi)
İnsanların işleri yalnız irade-i cüziyye ile meydana gelmez. Yani insanın her
istediği vücuda gelmez. Allahü teâlânın da, yalnız kendi iradesiyle yaratması
âdeti değildir. İnsan irade eder, hareket etmesini ister, kudretini kullanır.
Allahü teâlâ da irade ederse, iş meydana gelir. (Berika)
Cansız maddelerin hareketleriyle, insan ve hayvanların ihtiyari, istekli
hareketleri arasında şu ayrılık vardır ki, kullar bir şeyi yapmayı tercih
edince ve dileyince, Allahü teâlâ da dilerse, kulu harekete geçiriyor ve yaratıyor.
Kulun hareket etmesi kulun elinde değildir. (İtikadname)
Küfür sözler
Sual: Mezhepsiz bir yazar, (Allah'ın oğlu gelse, elimdekini alamaz),
(Bu serseri, Allah'ı yakalasa, iyi bir dayak çeker), (Bu hain, Allah'tan hızlı
koşacağını sanıyor), (Allah gökte şahidimdir) gibi sözler ediyor. Böyle
söylemek küfür değil midir?
CEVAP
Elbette küfürdür. İslam âlimleri, (İnsanlara ait sıfatları Allah’a vermek
küfürdür) buyuruyorlar.
Doğmak, doğrulmak, oğlu, kızı olmak insanlara mahsustur. Bunun için, (Allah'ın
oğlu gelse) demek küfür olur. Bunları mecaz olarak da söylemek caiz değildir.
Yakalanmak, dayak yemek gibi şeyler insanlara mahsustur. (Allah'ı yakalasa
dayak çeker) demek küfür olur.
Koşmak, yürümek, gidip gelmek gibi sıfatlar insanlara mahsustur. Allahü teâlâ
böyle şeylerden münezzehtir. (Allah'tan hızlı koşamaz) demek de küfürdür.
Allah mekândan münezzehtir. Bütün mekânları o yaratmıştır. (Allah göktedir)
demek küfür olur. (Miftah-ül Cennet)
Cimrilerin Allah’ı demek
Sual: Çok cimriye, (Cimrilerin Allah'ı), çok yalan
söyleyene,(Yalancıların Allah'ı), çok hırsızlık yapana, (Hırsızların
Allah'ı) deniyor. Böyle söylemek küfür değil midir?
CEVAP
Elbette küfürdür. İnsana Allah denmez. Hattâ cömertlere, (Bu cömertlerin
Allah'ı) demek de aynı şekilde küfürdür. Kötüler için, (Cimrilerin kralı),
(Yalancıların kralı) denebilir. Çok cömertler için de, (Cömertlerin piri) veya
(Cömertlerin şahı) denebilir. Kral, genelde gayrimüslimler için kullanılır,
Müslümanlar için kullanılması hoş değildir.
Ateist Nietzsche
Sual: Yamuk kimselerin övdüğü Pakistanlı Muhammed
İkbal’in, ateist Nietzsche için, (Mevlana Celaleddin Rumi gibi
büyük bir zattır) dediği bildiriliyor. Yerli mezhepsizler de, bu ateisti sevip
övüyorlar. Ateisti böyle sevip övmek küfür olmaz mı?
CEVAP
Hubb-i fillah ve buğd-i fillah, İslamiyet’in temelidir,
esasıdır. Allah düşmanı olan kâfirleri sevip, böyle övmek küfürdür.
(Mezhebin görüşü) demek
Sual: Mezhepsizler tarafından çok kullanılan (İslam’ın
görüşü), (Mezhebin görüşü), (İslam’ın tevhid
görüşü), (Kur’anî görüş),(Allah'ın görüşü), (Allah'ın
düşüncesi) gibi tâbirleri kullanmak caiz midir?
CEVAP
Görüş de, düşünce de insanlar için kullanılır. Allah için, İslam için ve Kur’an
için kullanılmaz. Böyle kullanmanın küfür olduğunu İslam âlimleri
bildirmişlerdir.
(İslamî görüş), (İslam düşüncesi) denmez. (İslamî
hükümler) denir. Çünkü İslam bir görüş, bir düşünce değil, ilahî
hükümler topluluğudur. Mezhepsizler tarafından çok kullanılan (İmam-ı
a'zamın görüşü),(Hanefî mezhebinin görüşü) demek de
yanlıştır. İmam-ı a'zamın ictihadı denir. Müctehidin ictihadı dinî hükümdür.
Hata olsa bile sevab verilen, amel edilmesi gereken bir hükümdür. Sıradan
birinin sözü gibi buna görüş diyerek, basite almak çok yanlıştır. (Mezhebin
görüşü) de denmez, (Mezhebin hükmü) denir. Ehl-i sünnet
olanlar mezhepsizlerin ifadelerini kullanmamalıdır.
Allah'tan hesap sormak
Sual: Bir ilahiyatçı, (Allah beni kel yarattı, yarın âhirette bunun
hesabını ondan soracağım) diyor. Allah'a ve âhirete inandığına göre, bu kimseye
dinsiz denmezse de, (Allah yanlış iş yaptı, beni kel yarattı, hesap soracağım)
demekle, Allah’ta noksanlık bulması küfür değil midir?
CEVAP
Evet küfürdür. Kâfir, sadece Allah’a inanmayana denmez. Allah’ın bir emrini
beğenmeyen de kâfir olur. İblis, Allah'a inandığı hâlde, Allah'ın bir emrini
beğenmediği için kâfir oldu. Bunun için, (Allah'tan hesap
soracağım) demek de küfür oluyor. Çünkü Allah'a inanan,
Allah'ın azabının çok şiddetli olduğunu, Allahü teâlânın hesap sorulacak bir
merci olmadığını, aksine hesap soran tek merci olduğunu bilir ve kesinlikle
ağzını açamaz. Bazı ateistler, (Biz Cehenneme gitmek isteriz, çünkü
orası dansözlerle, mankenlerle doludur) derler. Yani onlar, Cehenneme
inandıkları için değil, alay etmek için böyle söylüyorlar. İlahiyatçı da, aynı
düşüncededir. Filozof Ömer Hayyamda şöyle der:
Sen hesaba çekmeden, ben sorgularım seni,
Ey Tanrı, hangi suçum için öldürdün beni?
Yalnızlık Allah'a mahsus
Sual: (Yalnızlık Allah'a mahsustur) demek küfür olur mu?
CEVAP
Küfür olmaz, ama burada niyet de önemlidir. Böyle söylemekle neyi kast ediyor?
(Allah tektir, yardımcısı yoktur, kimseye ihtiyacı olmaz) anlamında
söyleniyorsa mahzuru olmaz. Hâşâ (Allah, gökte yalnız bir yerde duruyor veya
başka bir yerde yalnız duruyor) gibi düşünülüyorsa, elbette küfür olur. Allahü
teâlâyı yaratıklara, insanlara benzetmek, ona yer tayin etmek, (Falanca yerde
oturuyor veya duruyor yahut geziyor) gibi bir şey söylemek küfür olur. Allahü
teâlâ mekândan münezzehtir. (Gökte, Arşta veya başka yerde) denmez. Hattâ (Her
yerde) bile denmez. (Her yerde) demekle de, yine ona mekân tayin edilmiş olur.
Allah’ı cisim sanmak
Sual: Dinde reformcu biri, hâşâ, (İmansızlar, Allah’ı
ellerine geçirseler meydan dayağı atarlar) diyor. Allah'ı böyle cisim
olarak göstermek küfür değil midir?
CEVAP
Her şeyin yaratanı, sahibi yüce Allah hakkında böyle çirkin ifade kullanmak
elbette küfürdür.
Günahı herkes kendi işler
Sual: Amentü’de bildirildiği gibi, hayrı da, şerri de yaratan Allah
olunca, (Sevab veya günah kazanmak da bizim elimizde olmuyor) diye inanmak
küfür olur mu?
CEVAP
Elbette küfür olur. Böyle inanmak Cebriyye isimli dalalet fırkasının görüşüdür.
Cebriyye fırkası, (Allah her işi zorla yaptırır. İnsan kaderine mahkûmdur. Hiç
kimse, işlediği günahtan mesul değildir) der. Bu da çok yanlıştır. Herkes
yaptığından mesuldür. İyilik eden mükâfatını, kötülük eden cezasını görür.
Zerre kadar hayır ve şer işleyen, karşılığını alır. (Tekvir 14, Zilzal
7,8)
Elin, ayağın titremesiyle, kendi isteğiyle hareket ettirmek farklıdır. Biz
günahı da sevabı da kendi irademizle işliyoruz. Tik gibi, kendiliğinden günah
sevab işlenmiyor.
Meyhaneye gidip içki içen kendi iradesiyle yapmıyor mu? Hâşâ bunu Allah zorla
mı yaptırıyor? Suçu Allah’a yüklemek ne kadar yanlıştır. Camiye gidip namaz
kılan da kendi iradesiyle kılıyor. Ama insana iyilik ve kötülük etme gücünü
veren de Allahü teâlâdır. Mesela bakkala gidip helva veya içki isteyince,
bakkal vermese alabilir miyiz? Ama biz gidip istemezsek bakkal da zorla vermez,
Bakkal verdi diye suçu bakkala yüklemek yanlış olur. Helva istemek veya içki
istemek benim elimde değil demek de çok yanlıştır.
Cebriyye fırkası, sanki zorla veriyormuş gibi suçu bakkala
yüklerken, Mutezile fırkası bakkalı aradan çıkarıyor, (Gidip
kendim aldım, insan kendi işini yaratır) diyor. Her ikisi de yanlış ve
küfürdür. Onun için bid’at ehli Cehenneme gider. Eğer zerre kadar imanı varsa,
cezasını çektikten sonra Cennete girer. Ama bu kadar İslamiyet’e zıt görüşleri
olanların imanla ölmeleri çok zordur. Onun için Ehl-i sünnet itikadından zerre
kadar sapmamalıdır.
Ateiste şefaat
Sual: (Hocamıza şefaat yetkisi verilirse, âhirette filanca ateiste
şefaat edecek) deniyor. Ateiste şefaat edilir mi?
CEVAP
Kesinlikle şefaat edilmez. Resulullah efendimize bile, böyle bir şefaat yetkisi
verilmemiştir. Şefaat, imanı olanlaradır. Hattâ iman etse de, ateistliğine
tevbe ettiği bilinmeyen kişi için, öyle demek caiz olmaz. Çünkü iki âyet-i
kerime meali şöyledir:
(Şefaat edicilerin şefaati, onlara [kâfirlere] fayda
vermez.)[Müddesir 48]
(O gün zâlimler için, ne müşfik bir dost, ne de sözü dinlenir şefaatçi
vardır.) [Mümin 18]
Allahü teâlâ, (Şefaat yoktur) derken, (Şefaat eder) demek, Allah'ı yalancı
çıkarmak olur. Mesela bir kadının gayrimüslimle evlenmesi caiz değildir,
küfürdür. Bunun aksini söylemek küfür olduğu gibi, (Ateiste şefaat edilir)
demek de küfürdür. Çünkü Allahü teâlâ yalancı çıkarılmaktadır. Allah, (Olmaz)
derken, (Olur) demek ne kadar çirkindir. İbadetlerden önce, küfre düşürücü söz
ve işleri öğrenmelidir. Bir kimsenin hocasının böyle küfre düşmesini beğenmesi
de küfür olur.
Bazı küfür sözler
Sual: Ekteki sözleri söylemek küfre yani kâfirliğe sebep olur mu?
CEVAP
Bunlardan küfür olanların hepsini Fetâvâ-i Hindiyye’den alarak
aşağıya çıkardık:
1- Kur’andaki yedullah, vechullah tâbirleri
için, (Bunlar, Allah’ın uzuvlarıdır) demek. Yani (Allah’ın
eli ve yüzü vardır) demek.
2- (Allah, susturamıyor senin dilini, ben nasıl susturayım) demek.
3- (Seni Allah’tan daha çok seviyorum) demek.
4- Allahü teâlâ için, mekân isnat etmek, mesela, (Allah’ın
olmadığı, boş bir yer yoktur. Allah, göktedir, yukarıdadır,
aşağıdadır, gökten veya Arş’tan bizi görüyor) gibi sözler söylemek.
5- (Allah, Cennette olacak ve müminler de Allah’ı Cennette
görecektir) diyerek Allah’a mekân isnat etmek. [Allahü teâlâyı
müminler Cennette, cihetsiz olarak, karşısında bulunmayarak ve nasıl olduğu
anlaşılmayarak görecektir. Bu şekilde inanmak lazımdır.]
6- (Peygamberler günah işleyebilir) demek.
7- Peygamber için, sıradan biri gibi, (Şu adam, o adam) demek.
[HintliHamidullah, Peygamber efendimiz için (Bu adam) tâbirini
kullanmıştır. İslam Peygamberi isimli kitabında, (Kırkında
bu tecrübeli adam, kavmini ıslaha teşebbüs etti) diyor. (s. 34)]
8- Hazret-i Ebu Bekir veya Hazret-i Ömer’e sövmek ve onlara lanet
etmek.
9- Mutezile gibi, (Allah dünyada görülmediği gibi, âhirette
de görülmez) demek.
10- Mütevatir olan hadisleri inkâr etmek.
11- Def, kaval [veya başka çalgı] çalarak Kur’an okumak.
12- (Çok Kur’an okudum, benden günahı kaldırmadı) demek.
13- Birine (Namaz kıl!) denince, (Sen namaz kıldın da ne
oldu)demek. (Fetâvâ-i Hindiyye)
(Cennete gideceğiz) demek
Sual: Bir zamane hocası, yandaşlarına, (Ben de, siz de,
elbette ölen şu bebeğin gittiği yere, yani Cennete gideceğiz) diyor.
Cennete gideceklerini böyle kesin söylemek küfür değil mi?
CEVAP
Aşere-i mübeşşereden başkalarına garanti cennetlik denmez. Dinimizde Allah'ın
rahmetinden ümit kesip, (Biz garanti cehennemliğiz) demek küfür olduğu gibi,
(Biz garanti cennetliğiz) demek de küfürdür. Allahü teâlâdan korkmalı ve
rahmetinden ümidini kesmemeli, yani beyn-el-havfi ver-reca [korkuyla
ümit arasında] olmalıdır. İkinci bir husus ise, her çocuğun muhakkak Cennete
gideceği de kesin değildir, çünkü bu hususta âlimlerimizin farklı kavilleri
vardır.
(İnşallah Cennette buluşacağız) denebilir. Temenni ayrı, kesin konuşmak
ayrıdır.
Mecûsî başlığı
Sual: Mecûsîlerin giydiği başlığı kullanmak küfür olur mu?
CEVAP
Din kitaplarında deniyor ki:
Mecûsîlere mahsus kalensüveyi, başlığı, dinin bildirdiği zaruretler hariç,
kullanmak, küfür olur. (Hindiyye)
Sual: Bir kimse, “ben kaybolanları, çalınanları bilirim”
dese, bu kimsenin imanına bir zarar gelir mi?
Cevap: Bir kimse; “Ben çalınanları ve kaybolanları bilirim” dese, bunu
söyleyen ve buna inanan kâfir olur. Bana cin haber veriyor dese, yine kâfir
olur. Peygamberler ve cinniler dahi gaybı bilmezler. Gaybı, ancak Allahü teâlâ
bilir ve bir de Onun bildirdikleri bilir.
Sual: Günah işleyen kimseye, "tövbe et"
denildiğinde, o da reddederse, imanına bir zarar gelir mi?
Cevap: Bir kişi, küçük günah işlese, birisi de ona "tövbe
et" dese, o kimse de, "ne işledim ki tövbe edeyim" dese, imanı
gider.
Sual: Gıybet, dedikodu yapan bir kimseye, "bunu
yapma günahtır" diye ikaz edildiğinde, o da, “bu da bir şey mi ki” diye
cevap verse, bu kimsenin imanına bir zarar gelir mi?
Cevap: Bir kimse, birinin gıyabında bir şey söylese, dedikodusunu
yapsa, yanında bulunanlar da, gıybet etme dese, buna karşı o kimse de, bu bir
şey midir dese, bunu söyleyenin imanı gider. Çünkü bu hareketiyle, haramı
hafife almış, harama ehemmiyet vermemiştir.
Noel gecesini kutlamak
Sual: Hıristiyanların ve diğer gayr-i müslimlerin, kutsal kabul ettikleri gün
ve geceleri Müslümanların kutlamalarında mahzur var mıdır?
Cevap: İslâmiyette, güneş yılının ayları içinde sayılı bir mübarek
gün, bir gece yoktur. Nevruz, Noel gecesi, Müslüman olmayanlar arasında değerli
sayılır. Dürr-ül-muhtârda deniyor ki:
“Nevruz ve Mihrican günleri şerefine bir şey vermek caiz değildir. Bu günlerin
isimlerini söyleyerek veya niyet ederek bir şey hediye etmek haramdır. Eğer bu
günlere kıymet vererek yaparsa, kâfir olur. Çünkü bu günlere müşrikler kıymet
vermektedir. Ebül Hafs-ı kebîr diyor ki: Bir kimse Allahü teâlâya elli sene
ibadet etse, sonra bir müşrike, Nevruz günü şerefine yumurta hediye etse, kâfir
olur. Yapmış olduğu ibadetlerin sevapları yok olur. Eğer bir Müslümana hediye
eder ve bu güne değer vermezse, âdete uyarak verirse, kâfir olmaz. Fakat,
tehlikeden kurtulmak için bir gün önceden veya sonradan vermelidir. Başka
günlerde almadığını, o gün satın alırsa, o güne değer vermiş ise kâfir olur.
Değer vermeyip, yalnız yemek içmek niyet etmiş ise, kâfir olmaz.”
İmâm-ı Rabbânî hazretleri buyuruyor ki:
“Kâfirlerin âdetlerini, kâfirlik alametlerini yapıyorlar. Bilhassa, çiçek
hastalığı zamanında, bu bela, iyilerinde de, fenalarında da görülüyor. Bu
şirkten kurtulabilen ve kâfirlik alametlerinden birini yapmayan kadın, çok
azdır. Hinduların bayram günlerine, ateşe tapınanların Nevruz günlerine,
Hristiyanların Noel gecelerine ve diğer paskalyalarına hürmet etmek, onların
âdetlerini, onlar gibi yapmak, şirk olur, küfre sebep olur. Kâfirlerin
bayramlarında, Müslümanların cahilleri, kâfirlerin yaptıklarını yapıyor ve
kâfirler gibi, birbirlerine hediye gönderiyorlar. Bunlar hep şirktir,
kâfirliktir. Sûre-i Yusuftaki âyet-i kerimede mealen; (Biz, Allahü
teâlânın varlığına, birliğine, her şeyi yaratan O olduğuna inandık, Müslüman
olduk diyenlerin çoğu, başkalarına ibadet ve itaat ederek ve daha birçok
hareketleri ve sözleri ile, müşrik oluyorlar) buyuruldu.”
Büyük Kostantin putperest iken, Hristiyanlığı kabul etmiş ve
putperestlikten de birçok şeyi Hristiyanlığa sokturmuştur. Noel gecesinin
yılbaşı olmasını da kabul ettirmiş, böylece yeni bir Hristiyanlık dini
kurulmuştur.
Sual: Dinimizin inanılmasını ve yapılmasını emrettiği şeyleriöğrenmemek, insanın imanını giderir mi?
Cevap: İman edilecek şeyleri ve farzlardan, haramlardan meşhur
olanları, lüzumu kadar öğrenmek herkese farzdır. Bunları öğrenmemek, haramdır,
günahtır. İşitip de, öğrenmeye ehemmiyet vermemek ise küfür olur yani imanı
giderir.
Sual: Bir kimse, dinin emir ve yasaklarını öğrenmez,
öğrenmeye ve bunlara uymaya ehemmiyet vermezse imanı gider mi?
Cevap: Erkek olsun, kadın olsun, her insanın, her sözünde, her
işinde, Allahü teâlânın emirlerine, yani farzlara ve yasak ettiklerine,
haramlara uyması lazımdır. Bir farzın yapılmasına, bir haramdan sakınmaya
ehemmiyet vermeyenin imanı gider, kâfir olur.
Sual: Bazı kimseler, “git Allah babadan iste” diyor.
Böyle söylemek imanı giderir mi?
Cevap: “Allah baba” diyenin imanı gider, kâfir olur.
Sual: İslâmiyetin saygı gösterilmesini emrettiği herhangi
bir emrine, saygısızlık etmek, insanın imanını giderir mi?
Cevap: Konu ile alakalı olarak Birgivî vasıyyetnâmesi şerhinde deniyor
ki:
“Zünnar denilen papaz kuşağını bağlamak, haç, salip denilen birbirine dik
kesişen iki çubuğa tapınmak, boynuna asarak hürmet etmek ve İslâmiyeti bildiren
din kitaplarından birini tahkir etmek, İslâm âlimlerinden birini alay etmek ve
küfre sebep olan bir söz söylemek, yazmak ve hürmet etmemiz emrolunan bir şeyi
tahkir ve tahkir etmemiz emrolunan bir şeyi tazim etmek küfürdür, imanı
giderir. Büyük günah işleyen, bunun kötü olduğunu düşünür, yaptığına pişman
olur, Allahü teâlâdan utanırsa, imanı gitmez, kâfir olmaz. Bu günahına tövbe
eder, Allahü teâlâdan af dilerse, affolur. Tövbe etmeden ölürse, Allahü teâlâ
dilerse, yine affeder, dilerse, günahı kadar azap edip, sonra Cennete kor.
Fakat imansız olarak ölen, ahirette hiç affolunmayacak, Cehenneme gidecektir.”
Sual: Haramlara önem vermeyenlerin, sakınmayanların imanı
gider, Müslümanlıktan çıkarlar mı?
Cevap: İslâmiyetin haram ettiği şeylerden kaçınmak, her Müslüman için
lazımdır. Haramın haram olmasına ehemmiyet vermeyen yani Allahü teâlânın yasak
etmesine aldırış etmeyen veya bunları beğenen, ne güzel diyen kafir olur.
Allahü teâlânın haram etmesine ehemmiyet verip, kabul edip de, nefsine mağlup
olarak, aldanarak, bunları yapan ve sonra akıllarını toparlayıp pişman olanlar
kâfir olmaz, imanlarını kaybetmezler. Böyle kimselere asi, fasık, günahkâr
denir. Bunlar, günahları sebebiyle, belki Cehenneme girip cezalarını çekerse
de, Cehennemde sonsuz kalmayacaklar, çıkıp Cennete kavuşacaklardır.
Sual: İmanın gitmesine sebep olan bir şeyi bilmeden
yapınca veya söyleyince, iman gider mi?
Cevap: Küfre sebep olan bir işi, bilerek yapmak küfür olur. Bilmeyerek
yapınca da küfür olur diyen âlimler çoktur.
Sual: Allahın sevdiklerini sevmemek, insanın imanını
giderir mi?
Cevap: Konu ile alakalı olarak Miftâh-ul Cennet kitabında deniyor ki:
“Allahü teâlânın sevdiği kimseyi sevmemek ve İslâmiyeti bozmak için uğraşanları
sevmek, son nefeste imansız gitmeye sebep olur.”
Sual: Namaz kılmanın farz olduğuna inanmak, imanın şartı
mıdır, eğer öyle ise buna inanmayan bir kimsenin imanı gider mi?
Cevap: Namaz kılmak, imanın şartı değil ise de, namaz kılmanın farz
olduğuna inanmak, imanın şartıdır. Bu sebeple namazın farz olduğuna inanmayanın
imanı gider.
Sual: “Allah gökte bize bakıyor, benim şahidimdir” veya
“Allah baba” demenin imana bir zararı olur mu?
Cevap: “Allahü teâlâ, gökte benim şahidimdir” dese, imanı gider, kâfir
olur. Zira Allahü teâlâya, mekân, belli bir yer isnat etmiş olur. Halbuki
Allahü teâlâ, mekândan beridir, uzaktır. “Allah baba” diyenin de imanı gider,
kâfir olur. Mahluklar yani yaratılmışlar için kullanılan baba, anne, mimar gibi
kelimeler, Allahü teâlâ için kullanılmaz.
Sual: Din bilgileriyle ve İslâm âlimleriyle alay etmek,
imana zarar verir mi?
Cevap: İslam bilgilerine inanmamak, bunları ve din âlimlerini
aşağılamak, kötülemek de, küfr-i cühûdî olur ki imanı giderir.
Sual: Farzları, sünnetleri beğenmemek imanı giderir mi?
Cevap: Farzları, sünnetleri, beğenmemek, küfür olur, imanı giderir.
Sual: Günah olan şeyleri sevmek, beğenmek, imana zarar
verir mi?
Cevap: Küfrü, haramları, mekruhları sevmek, beğenmek, imanı giderir.
Sual: Bir Müslüman, imanı gideren bir sözü, hiçbir
zaruret olmadan söylerse, imanı gider mi?
Cevap: Allahü teâlâya mahsus olan sıfatlara ülûhiyyet, ilahlık
sıfatları denir. Akaid ve fıkıh kitaplarının çoğunda, mesela Dürerde deniyor
ki:
“Bir kimse, kalbi iman ile dolu olduğu hâlde, küfre sebep olan bir şeyi,
zaruret olmadan, yani isteyerek söylerse, imanı gider, kâfir olur. Kalbindeki
imanın faydası olmaz. Çünkü, bir kimsenin kâfir olduğu sözünden anlaşılır.
Küfre sebep olan şeyi söyleyince, insanlar arasında da, Allahü teâlâ yanında da
kâfir olur.”
Sual: Gayr-i müslimlerin ibadetlerini onlar gibi yapmak,
imanı giderir mi?
Cevap: Kâfirlerin ibadetlerini, ibadet olarak yapmak, mesela
kiliselerinde çaldıkları org gibi çalgıları ve çanları camilerde çalmak ve
İslâmiyetin kâfirlik alameti saydığı şeyleri, zaruret, cebir, zorlama olmadan
kullanmak küfür olur, imanı giderir. Birgivî vasıyyetnâmesinde; “Kafirlerin
ibadet olarak yaptıklarını yapan ve kullanan kâfir olur” denmektedir.
Sual: “Allah gökte şahidimdir” diyenin, imanı giderir mi?
Cevap: Bir kimse, “Allahü teâlâ, gökte benim şahidimdir” dese, kâfir
olur. Zira Allahü teâlâya, mekân isnat etmiş olur. Allahü teâlâ, mekândan
beridir.
Sual: Din bilgilerini öğrenmeye önem vermeyenin imanı
gider mi?
Cevap: İslamiyeti öğrenmeye lüzum görmeyen, ehemmiyet vermeyenin imanı
gider.
Sual: Abdestsiz olduğunu bilerek namaz kılanın imanı
gider mi?
Cevap: Abdestsiz olduğunu bilerek namaz kılmak ve sünnet olan bir işi
beğenmemek de küfür olur.
Sual: Şartlarına uygun olarak okunan ezan ile alay eden
kimsenin, imanı tehlikeye girer mi?
Cevap: Sünnete uygun olarak okunan ezan ile alay eden, beğenmeyen, söz
ile, hareket ile, hakaret edenin imanı gider.
Sual: Müslüman olduğunu söyleyen bir kimse, dinin emir ve
yasakları için “ben onları bilmem, öğrenmek de istemem” dese imanı gider mi?
Cevap: Miftâh-ul Cennet kitabında; “İslâmiyeti bilmem veya istemem
dese, imanı gider, kâfir olur” denmektedir.
Sual: Tefsir ve fıkıh kitaplarına itibar etmeyen,
bunlarla alay eden kimsenin imanı gider mi?
Cevap: Miftâh-ul Cennet kitabında; “Biri diğerine, gel İslâm âlimine
gidelim veya fıkıh, ilmihal kitabını okuyup öğrenelim dese, o da, ben ilmi ne
yapayım dese, imanı gider, kâfir olur. Zira, ilmi istihfaftır, hafife almaktır.
Tefsir ve fıkıh kitaplarına hakaret eden, bunları beğenmeyen, kötüleyen
kimsenin imanı gider, kâfir olur” denmektedir.