Mürted, tekrar Müslüman olunca, mürted olmadan önce kılmadığı namazları kaza etmesi gerekir mi?
Mürted müslüman olsa
CEVAP
Müslüman iken dinden çıkana mürted denir. Mürted, Müslüman olunca, Müslüman
iken terk ettiği ibadetleri kaza etmesi gerekir, çünkü namaz ve orucu terk
etmek günahtır ve tekrar Müslüman olduktan sonra günah baki kalır. (Dürer
ve gurer)
Mürtedin, mürted olmadan önceki ibadetleri ve sevabları yok olur. Tekrar imana
gelirse, zenginse, yeniden hacca gitmesi gerekir. Namazlarını, oruçlarını,
zekâtlarını kaza gerekmez. Mürted olmadan önce, kazaya bırakmış olduklarını
kaza etmesi lazımdır. Çünkü mürted olunca, önceki günahlar yok olmaz. (İslam
Ahlakı)
Mürtedin dinsizlik zamanında kılmadığı namazları kaza etmesi gerekmez. (Hindiyye)
Hindiyye’de sadece, mürted iken kılmadığı namazları kaza etmez deniyor.
Mürtedlikten önce kılmadığı namazları kaza edeceği anlaşılmaktadır.
Dininden dönen bir kimse, mürtedliği zamanındaki namazlarını kaza etmediği
gibi, daha önce kıldığı namazlarını da kaza etmez. Bundan yalnız hac
müstesnadır. (Dürr-ül-muhtar)
Burayı açıklayan İbni Abidin hazretleri, (Daha önce kıldıklarını iade etmez)
buyuruyor. Buradan da, kılmadıklarını kaza etmesi gerektiği anlaşılmaktadır,
çünkü Dürer ve gurer’de bu husus açıkça bildirilmiştir.
Mürted iman edebilir
Sual: (Bir âyette, bir Müslüman mürted olsa, sonra tevbe edip Müslüman
olsa, sonra tekrar mürted olsa, bundan sonra tevbe etse bile, artık o
affedilmez) deniyormuş. Bu doğru mu?
CEVAP
Doğru değildir. O âyet-i kerimenin meali şöyledir: (İman edip sonra
inkâr edenleri, sonra yine iman edip tekrar inkâr edenleri, sonra da
inkârlarını arttıranları, Allah ne bağışlayacak, ne de onları doğru yola
iletecektir.) [Nisa 137]
Burada, (İnkârdan sonra tevbe edenler affedilmez) denmiyor, (İnkârlarını
arttıranlar yani kâfir olarak devam edenler affedilmez)deniyor. Bir kimse
kaç kere mürted olursa olsun, sonunda tevbe ederse Müslüman olur. Yani bin kere
tevbesini bozsa da, sonunda tevbe etmişse, son durumu geçerli olur. Hüküm,
neticeye göre verilir. İmam-ı Kurtubi hazretleri de buyurdu ki: Bu âyet-i
kerimeye göre, Musa aleyhisselama iman edip, sonra Üzeyir aleyhisselamı inkâr
edip kâfir olanları, sonra Üzeyir aleyhisselama iman edip de, daha sonra İsa
aleyhisselamı inkâr edip kâfir olanları, sonra da Muhammed aleyhisselamı inkâr
ederek küfürlerini artırmış olanları Allah mağfiret etmez. (Sonra da
küfürlerini artırmış olanlar) sözünün anlamı, (Küfür üzere ısrar
edenler) demektir. (Kurtubi Tefsiri)