İbadet etmeden cenneti istemek!..
05/03/2024 Salı Köşe yazarı O.Ü
Sual: Bir kimse, ibadet etmeden, günahlardan sakınmadan, dua ederek cennete gidebilir mi?
Cevap: Bu konuda İmâm-ı Gazâlî hazretleri, bir talebesine hitaben buyuruyor
ki:
“Peygamberimiz Muhammed aleyhisselam bak ne buyuruyor: (Ahırette
hesaba çekilmeden önce, dünyada iken hesabınızı görünüz ve tartılmadan önce,
kendinizi tartınız!) Hazret-i Ali buyurdu ki: ‘Uğraşmadan, çalışmadan
cennete kavuşacağını zanneden kimse, hayale kapılıyor. Çalışarak kavuşacağım
diyenin de kendini yorması, ibadet meşakkatlerini yüklenmesi lazımdır.’
Hazret-i Alinin talebesinden Hasen-i Basri hazretleri diyor ki: ‘İbadet
etmeden Allahü teâlâdan cennet istemek, büyük günahtır.’ Büyüklerden biri buyuruyor
ki: ‘İlmi faydalı olan kimse, ibadeti bırakmaz, ibadetin sevabını düşünmeyi
bırakır.’ Peygamber efendimiz buyurdu ki: (Akıl sahibi, nefsini
ezip, ahırette lazım olan şeyler için çalışır. Ahmak, aptal olan da nefsinin
arzuları peşinde koşup, Cennete götürmesi için de, Allaha dua eder.)”
Sual: İnsanlara insan oldukları için diri iken saygı gösterildiği gibi,
öldüğünde cenazelerine de saygılı olmak gerekir mi?
Cevap: Bir gün Peygamber efendimizin önünden bir cenaze geçirildi.
Resûlullah efendimiz, tazim, hürmet için ayağa kalktılar. Eshab-ı kiram;
-Ya Resulallah, bu cenaze Yahudi cenazesidir deyince, Peygamber
efendimiz;
-Nefis değil midir? yani insan değil midir cevabını verdiler.
Sual: Bir cenaze görüldüğü zaman, ayağa kalkıp, cenaze geçinceye kadar
öylece durup beklemek uygun mudur?
Cevap: Bu konuda Halebî kitabında deniyor ki:
“Önünden cenaze geçen kimse, cenaze için ayağa kalkıp dikili durmamalıdır.
Cenazeyi taşımak ve arkasından yürümek için kalkmalıdır. Resulullah efendimizin
cenaze görünce kalktığı, geçtikten sonra oturduğu ve siz de böyle yapın diye
emir buyurduğu bildirildi ise de, bu emir nesh edildi. Yani bir zaman sonra, bu
emrini değişdirdi.” Merâk-ıl-felâh ve Dürr-ül-Muhtârda da cenazeyi görenin
saygı duruşu olarak ayağa kalkmasının caiz olmadığı yazılıdır.
Sual: Hanefi mezhebinde olan bir Müslüman, ayağına giydiği mestlerin üstü
ile beraber altını da mesh edecek midir?
Cevap: Hanefi mezhebinde mesh, mestlerin yukarıdaki yüzlerine yapılır,
mestlerin taban altına mesh yapılmaz.