Namazda avret yerini örtmek
09/10/2021 Cumartesi Köşe yazarı O.Ü
Erkeğin ve kadının
avret mahallini örtmesi, Ahzâb ve Nûr surelerinde emrolundu.
Sual: Erkeklerin ve
kadınların, namaz kılarken örtmeleri gereken yerleri aynı mıdır, eğer değilse
bunlar kitaplarda ayrı ayrı bildirilmiş midir?
Cevap: Erkeğin ve
kadının avret mahallini örtmesi, hicretin üçüncü senesinde gelen, Ahzâb ve
beşinci senesinde gelen Nûr surelerinde emrolundu. Hanefi ve Şâfii
mezheblerinde erkeklerin, namaz için avret mahalli, göbekten diz altına
kadardır. Şâfiide göbek, Hanefide diz avrettir. Buraları açık olarak kılınan
namaz sahih olmaz. Namaz kılarken, vücudun diğer kısmlarını, kolları, başı
örtmek, ayaklara çorap giymek erkeklere sünnettir. Açık kılmaları mekruhtur.
Hür olan kadınların
ellerinden ve yüzlerinden başka her yerleri, bilekleri, sarkan saçları ve
ayaklarının altı, namaz için Hanefi mezhebinde avrettir. Ellerin üstü avret
değildir diyen kıymetli kitaplar çoktur. Bunlara göre, kadınların bileklerine
kadar ellerinin üstü açık kılmaları caiz olur. Fakat, kitapların hepsine uymuş
olmak için, kadınların elleri örtecek kadar uzun kollu namazlık veya geniş
başörtüsü ile elleri örtülü olarak kılmaları, daha iyi olur. Kadınların
ayakları namazda avret değildir diyen varsa da, bu âlimler de, namazda örtmesi
sünnet, açması mekruhtur dedi. Sarkan saçın da, ayak gibi olduğu Kâdîhânda
yazılıdır.
Sual: Namaz kılarken,
örtülmesi gereken yerlerden herhangi bir uzuv açılacak olursa, namaz bozulur
mu?
Cevap: Erkeğin veya
kadının avret uzuvlarından herhangi birinin dörtte biri, bir rükün açık
kalırsa, namaz bozulur. Azı açılırsa bozulmaz, namazı mekruh olur. Mesela,
ayağının dörtte biri açık olan kadının namazı sahih olmaz. Kendisi açarsa hemen
bozulur. Umdet-ül-islâmda deniyor ki:
“Kadının topuk kemiği
veya bileği veya boynu veya saçı açık olarak kıldığı namazı sahih olmaz. İnce
olup içindeki uzvun şekli veya rengi görünen kumaş, yok demekdir.”
Şâfii mezhebinde
kadının iki elinden ve yüzünden başka her yeri her zaman avrettir.
Sual: İslamiyetin
başlangıcında, namaz kılmak için Kudüs'e doğru mu dönülüyordu, eğer böyle
idiyise ne zaman değişerek Kâbe'ye doğru dönülmeye başlandı?
Cevap: Kıble önce Kudüs idi. Hicretten onyedi ay sonra, şabân ayının ortasında salı günü öğle veya ikindi namazının üçüncü rekatinde iken Kâbe'ye dönülmesi emrolundu.