Mürşidin azarlaması dünyâ için değildir!
10/04/2022 Pazar Köşe yazarı V.T
İblisin en mühim işi
talebe ile hoca arasında soğukluk meydana getirmektir.
Mevlânâ Abdülmecîd
Şirvânî hazretleri evliyânın büyüklerindendir. Azerbaycan’da Şirvan'da doğdu.
Zamanın büyük âlimlerinden ilim tahsil ettikten sonra Şemahı şehrine gitti ve
burada Mevlânâ Şehkubâd hazretlerinin derslerinde kemâle eren Abdülmecîd
Şirvânî hocasının vefâtından sonra onun yerine geçti. Daha sonra Tokat’a
giderek bir dergah açtı ve talebe yetiştirdi. 1564 (H. 972) vefât etti.
Abdülmecîd Şirvânî
hazretleri talebelerine âhirette pişmân olmamaları ve istenmeyen durumlarla
karşılaşmamaları için devamlı nasîhatlerde bulunurdu. Bu hususta şöyle
buyururdu:
"Maksada ulaşmak
ve kurtuluşa erişmek iki şekilde olur. Birisi Cennet'te, Cennet'in yüksek
derecelerine kavuşmaktır. Bu, seçilmiş kimselerin hâlidir. Diğeri ise, zamansız
ve mekânsız, nasıl olacağı bilinmeyen bir şekilde Allahü teâlânın cemâl-i
ilâhîsini görmektir. Bunu elde edebilmek için şu dört sebep vardır: 1) Îmân. 2)
Takvâ. Mürşid-i kâmilin yetişmiş ve yetiştirebilen rehberin işâreti ile nefisle
mücâdele yapılarak ahlâk güzelleştirilir. Günahlardan tamâmen sakınılır. Allahü
teâlâdan başka her şeyden tamâmen yüz çevrilir. 3) Allahü teâlâya kavuşmak için
vesîle aramaktır. Birinci vesîle; Mürşid-i kâmilin terbiyesinde olmaktır.
İkinci vesîle; hoca, talebesini Resûlullah efendimize “sallallahü aleyhi ve
sellem” ulaştırıp, irtibâtını temin etmesidir. Bu iki vesîle ile, îmânın ve
takvânın kemâline erilir. İslâmın bütün emir ve yasaklarına ve tasavvuf yolunun
bütün âdâblarına uyulur. Böylece talebede mârifetullah, muhabbet, sevgi hâsıl
olur. 4) Allah yolunda cihâd."
Yine buyurmuşlardır ki: "İblisin en mühim işi talebe ile hoca arasında
soğukluk meydana getirmektir. Böylece talebe, dünyâda ve âhirette hüsrana
uğrayarak bedbaht olur. Bu durumda sâdık talebenin ilacı sevgi ile hocasına
bağlılığını yenileyip, aradaki soğukluğu gidermek ve ona tam teslim olmaktır.
Böylece şeytanın vesvesesini yıkmak, dünyâ ve âhiret saadetine kavuşmak
nasip olur."
"Müşfik ve şefkatli rehber yâni mürşid talebesini alçak dünyâ için kızıp
azarlamaz. Onların azarlamaları dünyâ için değildir. Zîrâ dünyânın onların
yanında sivrisinek kanadı kadar kıymeti yoktur. Onlar talebede gördükleri bozuk
ve uygun olmayan hallere kızarlar. Kısaca kızmaları, dînin emirlerine uymakta
ve tasavvuf yolundaki edeplerde olan kusurları sebebiyledir."