Büyük sevaba kavuşmak için...
17/03/2020 Salı Köşe yazarı V.T
Erkeklerin, baş, kol ve ayakları açık olarak namaz kılmaları mekruhtur.
Şemsüddîn Muhammed Kevâkibî hazretleri Osmanlı Hanefî fıkıh âlimidir. 1018
(m. 1609)’da Halep'te doğdu. Medrese tahsilinden sonra Halep Müftülüğüne tayin
edildi. Şeyhülislâm Minkârîzâde Yahya Efendi onu çok methetmiştir. Kevâkibî
1096 (m. 1685)’de vefat etti. Bir dersinde şunları anlattı:
Erkeklerin, baş, kol ve ayakları açık olarak namaz kılmaları mekruhtur.
Mekruh olarak kılınan namaz sahih olur. Yani o kimse, namaz borcundan
kurtulursa da, namaz kılmakla hasıl olacak büyük sevaba kavuşamaz. Eğer evde
odada meleklerin girmesine mâni olan bir şey varsa, o kişi meleklerin yapacağı
bu duadan mahrum kalır. Önemli kimselerin huzuruna çıkan kimsenin şık, temiz
elbise giymesi gerekir. Allahü teâlânın huzuruna durulduğu zaman buna daha çok
dikkat etmeli, büyüklerin karşısına çıkılamayan elbise ile namaz kılmamalıdır!
Kur'ân-ı kerimde (Her namaz kılarken, süslü [temiz, sevilen] elbiselerinizi
giyiniz) buyuruluyor. (Araf 31) Peygamber efendimiz başı açık kılmazdı. Sarıkla
kılmanın önemini bildirerek buyuruyor ki: (Sarıkla kılınan namaz, sarıksız
kılınan yetmiş rekat namazdan efdaldir.) Namazda başı hiç olmazsa, herhangi bir
renkte olan takke ile örtmelidir! Namaz kılarken düşen başlığı tek el ile alıp
giyerek başı örtülü kılması o hâliyle kılmasından daha iyidir.
Namazı, nalın veya mest ile kılmak, çıplak ayakla kılmaktan efdaldir.
Böylece, Yahudilere uyulmamış olur. Hadis-i şerifte, (Yahudilere benzememek
için namazları, nalın [bir cins ayakkabı] ile kılın) buyuruldu. Resulullah ve
Eshab-ı kiram, sokakta giydikleri nalın ile kılarlardı. Nalınları temiz idi ve
Mescid-i Nebi kum döşeli idi. Kirli nalınla girilmezdi. Hadis-i şeriflerde
buyuruldu ki:
(Yahudiler, namaz kılarken nalın veya mest ile ayaklarını örtmezler. Siz
onlara muhalefet edin, nalın veya mest giyinin!)
(Müşriklere muhalefet edin, namaz kılarken mestlerinizi giyin.)
(Nalını olmayan, mestlerini giysin.)
Temiz olmayan mest, nalın vesaire ile mescide girilmezdi. Şimdi çorap
giyerek bu sünnet yerine getirilir. Eshab-ı kiram kamis denilen ayağa kadar
uzun olan gömlek ile yani entari ile namaz kıldıkları için ayakları
örtülmüş olurdu. Ayaklar örtülü kılınan namazın sevabı daha çoktur.