Peygamberin, velinin hakkı için demek
17/04/2019 Çarşamba Köşe yazarı O.Ü
“Senden istedikleri zaman verdiğin
kimseler hakkı için” gibi dua edenler olmuştur.
Sual: Dinimiz açısından, Peygamberin
veya herhangi bir velinin hakkı, hatırı için, onun hürmetine diyerek dua
etmekte bir mahzur var mıdır?
Cevap: Peygamberleri,
salih kulları vesile ederek dua etmenin caiz olduğu kitaplarda yazılıdır.
Mesela Berîkada deniyor ki:
“Peygamberin, velinin hakkı için demek,
Onun nübüvveti haktır, vilayeti haktır demek olur. Peygamber efendimiz de, bu
niyet ile (Peygamberin Muhammed hakkı için) demiş ve harplerde
Allahü teâlâdan, Muhacirlerin fukarası hakkı için yardım dilemiştir.” İslâm
âlimlerinden;
“Senden istedikleri zaman verdiğin
kimseler hakkı için” gibi dualar yapanlar ve kitaplarına yazanlar çok olmuştur.
Hısn-ül-hasîn kitabı böyle dualarla doludur. Rûh-ul-beyân tefsirinde, Mâide
sûresinin 18. âyetinde diyor ki:
“Hazret-i Ömer'in haber verdiği hadîs-i
şerifte; (Âdem aleyhisselam yanıldığı zaman, ya Rabbi! Muhammed
aleyhisselam hakkı için beni affet dedi. Allahü teâlâ da, Muhammed'i daha
yaratmadım. Onu nasıl tanıdın dedi. Ya Rabbi! Beni yaratıp ruhundan bana ihsan
edince, başımı kaldırdım. Arş'ın eteklerinde, Lâ ilâhe illallah Muhammedün
resûlullah yazılmış olduğunu gördüm. Sen isminin yanına, en çok sevdiğinin
ismini yazarsın. Bunu düşünerek Onu çok sevdiğini anladım dedi. Allahü teâlâ da
buna karşılık, ey Âdem, doğru söyledin. Mahluklarımın içinde, en çok sevdiğim
Odur. Onun için, seni affeyledim. Muhammed olmasaydı, seni yaratmazdım dedi) buyuruldu.
Bu hadîs-i şerif, imâm-ı Beyhekî'nin Delâil ve Âlûsî'nin Gâliyye kitaplarında
da yazılıdır.
***
Sual: Tanıdık bir bakkala borç para
verip, daha sonra o para bitinceye kadar o bakkaldan alışveriş yapmanın mahzuru
olur mu?
Cevap: Bu
konuda İbni Âbidîn ve Dürer'de deniyor ki:
“Bakkala borç para verip, o para
bitinceye kadar ondan mal satın almak haramdır. Çünkü, istifade etmek şartı ile
ödünç vermek faiz olur.”
***
Sual: Birine kızıp uzun süre ona karşı
küs durmak, konuşmamak uygun mudur?
Cevap: Dargın,
küs olana, üç günden önce gidip barışmak, daha iyidir. Güçlük olmaması için, üç
gün müsaade edilmiştir. Daha sonra günah başlar ve gün geçtikçe artar. Günahın
artması, barışıncaya kadar devam eder. Hadîs-i şerifte;
(Sana darılana git, barış! Zulüm yapanı
affet. Kötülük yapana iyilik et!) buyuruldu.