Evde cemaatle namaz kılmak
24/10/2024 Perşembe Köşe yazarı O.Ü
Sual: Bir Müslüman, evinde, hanımı ve çocukları ile cemaat yapıp namazını kılsa, cemaat sevabı alamaz mı, cemaat sevabı için camiye mi gitmek gerekir?
Cevap: Konu ile alakalı olarak
Uyûn-ül-besâir’de deniyor ki:
“Özürlü olmadığı hâlde
camiye gitmeyip, evinde ailesi ile cemaaat yapan kimse, camideki cemaatin
sevabına kavuşamaz. Yani, camiye mahsus olan, fazla sevaba kavuşamaz. Yoksa,
evde cemaatle kılınca da, cemaat sevabına, yani yirmiyedi kat sevaba kavuşur.
Şunu da bildirelim ki, iki cemaat de, şartlara, sünnetlere uygun olduğu zaman
böyledir. Evdeki cemaat daha uygun ise, evde kılmak lâzımdır.”
Sual: Günah işleyen
veya günah işleyecek kimseye, herkesin içinde, sert bir şekilde o günahtan
vazgeçmesini söylemek, dinimizce uygun mudur?
Cevap: Haram, günah işleyecek kimseye gizlice
nasihat edilir. Haram işlemekde olana, tatlılıkla orada söylenir. Herkese önce
gizli, tenhada nasihat vermek, daha tesirli olur. Emr-i ma'rûf yapmanın üç
şartı vardır:
Birincisi, Allahü
teâlânın emrini ve yasağını bildirmeye niyet etmektir.
İkincisi, söylediğinin
vesikasını, kaynağını bilmektir.
Üçüncüsü, hasıl olacak
sıkıntılara sabretmektir. Yumuşak söylemek, sertlik yapmamak lazımdır. Sert
söyleyen ve münakaşa eden fitne çıkmasına sebep olur.
Sual: Bazı kimseler,
camiye girer girmez namaz kılıyorlar. Bu ne namazıdır ve kılınması gerekir mi?
Cevap: Bu konuda İbni Âbidînde buyuruluyor ki:
“Camiye girince, iki
rek'at namaz kılmak sünnettir. Buna Tehıy-yetül-mescid namazı denir. Camiye
girince, farz, sünnet, kaza namazı gibi herhangi bir namaz kılmak,
tehıy-yetül-mescid namazı yerine geçer. Bunlara, ayrıca tehıy-yetül-mescid diye
niyet etmek lazım değildir.”
Sual: Bir ibadet, bir
şartı bir mezhebe, başka bir şartı da başka bir mezhebe uyularak yapılırsa,
böyle yapılan bir ibadet kabul olur mu?
Cevap: Konu ile alakalı olarak İbni Âbidîn
hazretleri, Redd-ül-muhtârda buyuruyor ki:
“Bir işin, bir
ibadetin sahih olması için, dört mezhepten herhangi birine uygun olması
lazımdır. Yani, o işin sahih olması için, bir mezhebde uyulması lazım olan
şartların hepsine uygun olması lazımdır. Bir ibadeti yaparken, şartlarından
biri bir mezhebe, başka biri de başka mezhebe uygun olursa, bu ibadet sahih
olmaz.”