Çocuklara hediye eşit mi verilmeli?
20/03/2022 Pazar Köşe yazarı O.Ü
Bir kimsenin, salih
veya ilim tahsilinde olan çocuklarına daha çok mal vermesi caizdir.
Sual: Bir baba veya
anne, ellerindeki malı hediye ederken, çocukları arasında eşit olarak mı
dağıtmalı veya taksim etmelidir?
Cevap: Bir kimsenin,
salih olan kız ve erkek çocuklarına hediye verirken, müsavi, eşit miktarda
vermesi efdaldir. Malının hepsini oğluna hediye etmesi caiz ise de günahtır.
Hediye edilen böyle bir mal, çocuğun mülkü olur ise de, hediyeyi veren babaya
günah olduğu Hindiyyede bildirilmiştir. Bir kimsenin, salih veya ilim
tahsilinde olan çocuklarına daha çok mal vermesi caizdir. Bu çocuklar, salih
olmakta eşit ise, hediye edilen malı müsavi, eşit olarak dağıtmalıdır.
Çocukları fasık, günahkâr olanın, miras bırakmayıp, salihlere, hayrata vermesi
efdaldir. Çünkü, günaha yardım etmemiş olur. Fasık çocuğa nafakadan fazla
yardım yapmamalıdır.
Sual: Bir Müslüman,
beş vakit namaz için camiye gitmeyip, evinde, hanımı ve çocukları ile cemaat
yapıp namazını kılsa, cemaat sevabı alamaz mı, muhakkak cemaat sevabı için
camiye mi gitmesi gerekir?
Cevap: Konu ile alakalı
olarak Uyûn-ül-besâir’de deniyor ki:
“Özürlü olmadığı hâlde
camiye gitmeyip, evinde ailesi ile cemaat yapan kimse, camideki cemaatin
sevabına kavuşamaz. Yani, camiye mahsus olan, fazla sevaba kavuşamaz. Yoksa,
evde cemaatle kılınca da, cemaat sevabına, yani yirmiyedi kat sevaba kavuşur. Şunu
da bildirelim ki, iki cemaat de, şartlara, sünnetlere uygun olduğu zaman
böyledir. Evdeki cemaat daha uygun ise, evde kılmak lâzımdır.”
Sual: Su ile abdest
alan bir kimse, toprakla teyemmüm yapmış kimseye uyarak, cemaatle namaz
kılabilir mi?
Cevap: Abdest alan,
teyemmüm etmiş olana, ayakta kılan, oturarak kılana ve nafile kılan, farz
kılana uyabilir. Dinini bilen bir imam arayıp ona uymalıdır.
Sual: Şükür secdesi
diye bir secde var mıdır varsa niçin ve nasıl yapılır?
Cevap: Şükür secdesi de, tilâvet secdesi gibidir. Kendisine nimet gelen veya bir dertten kurtulan kimsenin, Allahü teâlâ için secde-i şükür yapması müstehaptır. Secdede önce, Elhamdülillah denir, sonra, secde tesbihini okur. Namazlardan sonra şükür secdesi yapmanın mekruh olduğu, Mektûbât-ı Ma'sûmiyye’de de yazılıdır. Cahillerin sünnet veya vacip sanacağı mubahları yapmak da, tahrimen mekruhtur. Bid'at hasıl olmasına sebep olur.