Ölünün kırkıncı günü
25/02/2021 Perşembe Köşe yazarı O.Ü
Hıristiyanlar, ölülerine, kırkıncı gün mezarlıkta âyin yapmaktadırlar.
Sual: Ölenin arkasından dua etmek, sadaka vermek, hayır yapmak için,
kırkıncı, elliüçüncü gibi belli günleri, geceleri beklemek doğru mudur,
dinimizde böyle bir şey var mıdır?
Cevap: Ölünün kırkıncı gün burnu düşmesi, elliüçüncü gecesi çürümeye
başlaması ve bu gecelerde mevlit okutmalı gibi sözler doğru değildir. Bunlar,
Ahmet isminde bir türbedarın rüyada gördüm diyerek uydurup söylediği şeylerdir.
Meyyite yapılan her hizmet ibadettir. İbadetler, yalnız âyet-i kerime, hadis-i
şerifler ve müctehidlerin sözü ile belli olur. Şunun, bunun emri ile rüya
ile ibadetler değiştirilemez. İbadetleri değiştirmek, bozmak isteyenlerin imanı
gider. Ölülere Kur’ân-ı kerim okumak, sadaka vermek, dua etmek gibi yardımları
yapmak için, elliüçüncü gecesini beklememeli, birinci günü yaparak, imdadına
bir an önce yetişmelidir. Bu yardımları, yedinci, kırkıncı, elliüçüncü gecelere
bırakmak, boğulmak üzere olan birine, biraz bekle yardıma birkaç gün sonra
geleceğim demeye benzer. Muhammed Ma’sûm hazretleri Mektûbât kitabında
buyuruyor ki:
“Âdet, riya, gösteriş olarak değil de, Allah rızası için, fakirlere yemek,
sadaka verip, sevaplarını meyyitin ruhuna göndermek, iyi olur ve büyük ibadet
olur. Fakat, bunun belli gün veya gecede yapılması için güvenilir bir haber
yoktur, yani aslı yoktur.”
Hıristiyanlar, ölülerine, kırkıncı gün mezarlıkta âyin yapmakta ve bunun
âdetleri olduğunu söylemektedirler. Ölüler için sadaka, mevlit gibi hayratın
belli günlerde yapılmasının Müslümanlara Hıristiyanlardan geçmiş olduğu
anlaşılmaktadır.
Sual: Cenaze namazı kılındıktan sonra, tabutun başında dua etmek, konuşma
yapmak, dinimizce uygun mudur?
Cevap: Cenaze namazı kılındıktan sonra tabutun yanında dua etmek caiz
değildir. Zübde-tül-makâmâtta diyor ki:
“İmâm-ı Rabbânî hazretlerinin cenaze namazı kılındıktan sonra, durup
dua yapılmadı. Hemen mezarlığa götürüldü. Cenaze namazından sonra, ayakta dua
etmenin mekruh olduğu, fıkıh kitaplarında yazılıdır. Bazı imamlar yapıyorlar
ise de, sünnete uygun değildir.” Cenaze namazı kılındıktan sonra dua
etmenin, konuşma yapmanın caiz olmadığı Bezzâziyye fetvâsında da yazılıdır.
Sual: Abdest alırken başın tamamını mesh etmek gerekir mi?
Cevap: Başın tamamını mesh etmek sünnettir.