Eskiyen Mushafı yakmak!..
30/08/2024 Cuma Köşe yazarı O.Ü
Sual: Evlerde yıpranmış, sayfaları kopmuş, okunamaz durumda olan Kur’ânlar, Mushaflar yakılabilir mi veya ne yapmalıdır?
Cevap: Konu ile alakalı
olarak Berîkada deniyor ki:
“Tâtârhâniyyede, yırtık, eski olup kullanılamayan
Mushaf yakılmaz. Temiz beze sarıp toprağa gömülür. Yahut toz gelmeyen temiz bir
yere konur diyor. Sirâciyyede ise, gömülür veya yakılır demektedir. Müctebâda
ise, akan suya bırakmaktansa, gömmek iyi olur deniyor. Minhâc-üd-dîn kitabında,
yakmak yasak değildir, çünkü, hazret-i Osman, mensûh âyetler bulunan Kur’ân-ı
kerimi yaktı, Eshab-ı kiramdan hiç kimse, buna karşı bir şey demedi deniyor.
Yakmak, yıkayıp yazıları gidermekten daha iyi olur. Çünkü, yıkamakta kullanılan
sular ayak altında kalır denildi. Bunlardan anladığımız, yakmayıp, yıkayıp
yazılarını gidermek veya gömmek iyi olur.”
Bütün bunlardan anlaşılıyor ki, eskimiş, istifade
edilemez hâle gelmiş olan Mushafları, ayak altında bırakmak, bir şey sarmak,
kaplamak, kese kâğıdı yapmak gibi kullanmak, hakaret etmek olur, haram olur.
Çürüyüp toprak oluncaya kadar açılmayacağı emin olan yerdeki toprağa gömmek, bu
yapılamazsa, yakıp külünü gömmek veya külünü denize, nehre koymak lazımdır.
Hakaretten kurtarmak için yakmak caiz, hatta lâzım olur. Sirâciyye fetvâsı,
Münyet-ül-müftî ve Halîmîden de böyle anlaşılmaktadır.
Sual: Kur’ân-ı kerim ve din kitaplarının
bulunduğu tarafa doğru ayakları uzatarak oturmanın bir mahzuru var mıdır?
Cevap: Mushafa ve din
kitaplarına karşı ayak uzatmak mekruhtur. Yüksekte iseler, mekruh olmaz.
Sual: Kur’ân-ı kerimi okunmadığı hâlde, evde bereket
için bulundurmanın bir mahzuru olur mu?
Cevap: Bu konuda
Hindiyyede deniyor ki:
“Mushafı hiç okumayıp, hayır ve bereket için evinde
saklamak caizdir ve sevaptır.”
Sual: Camide namaz kılmayıp sadece tesbih çekenleri,
Kur’ân okuyanları, namaz kılmak için camiye gelenler, camiden çıkarabilirler
mi?
Cevap: Namaz kılanlar
sıkışıyorsa, kılmayanları kaldırabilirler. Mahalle mescidi dar geliyor ise, o
mahalleden olmayanları dışarı çıkarabilirler.
Sual: Cami içinde, alışveriş veya başka şeyler için
sözleşme, akit yapmanın bir mahzuru olur mu?
Cevap: Cami içinde, alışveriş olan her akit, sözleşme
mekruhtur. Ancak nikâh akdi yapmak ise müstehaptır.