Kefaret orucu bozulursa
07/06/2019 Cuma Köşe yazarı O.Ü
Kefaret orucuna, ramazana ve bayramlara rastlamayacak şekilde başlamalıdır.
Sual: Bir kimse, kefaret orucuna başlasa, altmış günü tamamlamadan
hastalansa ve ara verse, bir kadının da muayyen günü başlasa ve ara verse,
bunların kefaret orucuna baştan mı başlamaları gerekir?
Cevap: Kefaret orucu, hastalık, yolculuk gibi bir özür ile veya bayram
günlerine rastlamak sebebi ile bozulursa yahut ramazan ayına rastlarsa, yeniden
altmış gün tutmak lazım olur. Bayram günlerinde bozmazsa, yine yeniden
başlaması lazım olur. Kadın, hayız ve nifas sebebi ile bozunca, yeniden
başlamaz. Temizlenince geri kalan günleri tutarak, altmışı tamamlar. Fakat,
yemin kefareti olan üç gün art arda tutulacak orucu bu sebeple bozan kadının
da, üç günü, yeniden tutması lazım olur. Kefaret orucuna, ramazana ve
bayramlara rastlamayacak şekilde başlamalıdır. Recebin birinci günü kefaret
orucuna başlayıp, şabanın sonunda, altmış günü tamam olmasa, üç günlük yola
gitmeyi niyet ederek vatanından çıkar. Ramazanın birinci günü, kefaret orucuna
niyet eder. Çünkü misafire ramazan orucunun edası farz değildir, kaza etmesi caizdir.
***
Sual: Teravih namazının dışındaki tesbih namazı gibi nafile namazları
cemaatle kılmanın dinimiz açısından mahzuru var mıdır?
Cevap: Sirâciyye fetva kitabında, teravih ve güneş tutulması namazlarından
başka olan nafileleri cemaat ile kılmanın mekruh olduğu bildirilmektedir.
Gıyâsiyye fetva kitabında, Şeyh-ul-imâm Serahsî hazretleri buyuruyor ki:
“Nafile namazı cemaat ile kılmak, ramazandan başka zamanlarda, herkes
çağrılırsa, mekruh olur. Bir iki kişi imama uyarsa mekruh olmaz. Üç kişi olursa
şüphelidir. Dört kişi olursa, söz birliği ile mekruh olur.”
***
Sual: Adakta bulunan fakir bir kimse, adadığı bu hayvanı kesince, bunun
etinden kendisi, çoluğu, çocuğu yiyebilir mi?
Cevap: Fakir olsun,
zengin olsun, adak eden, adak edilerek kesilen hayvanın etinden yiyemez ve
zekât vermesi caiz olmayanlara yediremez. Anasına, babasına, evlatlarına,
kocasına veya hanımına, fakir olsalar da yediremez. Yerse veya bunlara
yedirirse, yenilen etin kıymetini, fakirlere sadaka verir. Akrabasından ve
evinde bulunanlardan, zekâtını vermesi caiz olan büyük, küçük herkes yiyebilir.
Bunlar içinde, zengin olanlar yiyemez. Yerlerse, adak sahibi, bunların
kıymetini fakirlere verir.