Regâib gecesine farklı anlam vermek!
04/02/2022 Cuma Köşe yazarı O.Ü
Peygamber efendimizin
babası hazret-i Abdullah'ın evlendiği sene, ayların yeri değişik idi...
Sual: Peygamber
efendimizin anne, babasının evlendiği geceye Regâib gecesi diyenler var. Böyle
bir şeyin aslı var mıdır?
Cevap: Türkiye'de ve
birçok İslam memleketlerinde, bir asırdan beri, Peygamber efendimizin babası
hazret-i Abdullah'ın evlendiği geceye, Regâib kandili ismini veriyorlar. Regâib
gecesine böyle mana vermek doğru değildir. Resulullah efendimizin dokuz aydan
önce dünyayı teşrif etmiş olduğunu bildirmek olur ki, bu da, noksanlık ve
kusurdur. Her bakımdan, her insanın üstünde ve her bakımdan kusursuz olduğu
gibi, hazret-i Amine valdemizi nurlandırdığı zaman da, noksan ve kusurlu
değildi. Bu zamanın noksan olması, tıp ilminde ayıp ve kusur sayılmaktadır.
Peygamber efendimizin
babası hazret-i Abdullah'ın evlendiği sene, ayların yeri değişik idi. Receb
ayı, Cemâzil-âhır ayının yerinde idi. Yani bir ay ileride idi. O hâlde, nûr-i
Nübüvvetin, hazret-i Amine valdemize intikali, şimdiki Cemâzil-âhır
ayındadır, Regâib gecesinde değildir.
Sual: Bazı kimseler,
Regâib gecesi gibi mübarek gecelerde cemaatle toplu namaz kılıyorlar. Böyle
yapmanın dinimizdeki yeri nedir?
Cevap: Regâib, Berât ve
Kadir namazlarını cemaatle kılmak mekruhtur. Regâib namazı, Recebin ilk cuma
gecesi kılınan nafile namazdır. Hicretin dörtyüzsekseninde meydana çıkmıştır.
Birçok âlimler, bunun çirkin bidat olduğunu yazıyor. Çok kimsenin kılmasına
aldanmamalı, sünnet sanmamalıdır. İmâm-ı Rabbânî hazretleri buyuruyor ki:
“Berât ve Regâib
geceleri, camilerde toplanarak cemaatle namaz kılan yüzlerle kişi, bu
toplantılarla sevap kazandıklarını sanıyorlar ise de, bunlar fıkıh âlimlerinin
söz birliği ile mekruh dedikleri işi işlemektedirler. Mekruhu iyi bilmek ise,
büyük cinayetlerdendir. Çünkü, haramı mubah bilmek, küfür olur. Mekruhu mubah
bilmek, ondan bir basamak aşağıdır. Bu işin çirkinliğini iyi anlamalıdır.
Nafile ibadetleri gizli yapmak lazımdır. Böylece, riya ve gösteriş tehlikesi olmaz. Cemaat ile kılmak böyle değildir. Farzları açıkça yapmak, herkese göstermek lazımdır. Çünkü farzlarda gösteriş lekesi olmaz. Bunları cemaat ile kılmak, bunun için uygundur. Bundan başka, cemaatin çok olması, fitne uyandırır. Hadis-i şerifte; (Fitne uykudadır. Bunu uyandırana, Allah lanet eylesin!) buyuruldu.”