Ziyafet için faizle para almak
28/12/2021 Salı Köşe yazarı O.Ü
Faiz ile para alıp
ziyafet vermekten sakınmak, herkes için çok kolaydır.
Sual: Bazı kimseler,
ölmüş olan ana, babası için yemek ikram ediyor ve bunun için de parası yoksa
faizle para alıyor. Faizle para alıp yemek ikram etmek ve bundan sevap
beklemek, dinimizce uygun mudur?
Cevap: Bu konuda İmâm-ı
Rabbânî hazretleri, Mektûbât kitabının birinci cildin, 202. Mektubunda,
bir talebesine hitaben buyuruyor ki:
“Bu zamanda, şüpheli
olmayan kazanç kalmadı diyorsunuz. Evet öyledir. Fakat, elden geldiği kadar,
şüphelilerden kaçınmak lazımdır. Tarlayı abdestsiz sürmek, tohumunu abdestsiz
ekmek, rızkın bereketini, güzel olmasını giderir demişlerdir. Hindistan'da, böyle
çalışan, hemen yok gibidir. Fakat, Allahü teâlâ, kulundan, elinden geldiği
kadar yapmasını istemektedir. Faiz ile para alıp ziyafet vermekten sakınmak,
herkes için çok kolaydır. Helale haram, harama helal diyen kâfir olur. Fakat
bu, kati, meydanda olan helal ve haramlar içindir. Helal, haram oldukları, Nass
ile yani âyet ve hadisle açık bildirilmiş olan yahut açık Nass yok ise de, dört
mezhebde de söz birliği ile bildirilenler içindir. Zan olunanlar için değildir.
Hanefî mezhebinde
mubah olan çok şey vardır ki, Şafii mezhebinde mubah değildir. Bunun aksi de
vardır. Muhtaç olduğu şüpheli olan birinin, faizle para alması helal olur
demeyene, açık bildirilen harama helal diyemeyene dil uzatılmaz. Sapık, gerici
denilmez. Helal demesi için zorlanamaz. Onun haklı olması daha kuvvetlidir.
Hatta, haklı olduğu meydandadır. Ona dil uzatanlar haksızdır ve tehlikelidir.
Mevlânâ Abdülfettâh, 'faizsiz borç almak iyidir. Niçin faiz ile alıyorlar'
demiş. Siz de, 'böyle söyleme, helali inkâr mı ediyorsun?' diyerek onu tekdir
etmişsiniz. Yavrum, bu sözünüz, kati olan helal için doğrudur. İhtiyacı olanın,
faiz ile borç almasına helal deseniz bile, bunu yapmamak, yine daha iyi olur.
Vera sahipleri, ruhsat, izin verilen şeyleri yapmamış, herkese, azimet yolunu
göstermişlerdir. Lâhor şehrindeki müftiler, ihtiyacı olana caiz olur demiş
ise de, ihtiyaçtan ihtiyaca fark vardır. Her ihtiyaç, özür sayılırsa, faizin
haram olacağı yer kalmaz! Faizin haram edilmesi abes, lüzumsuz bir emir
olur.
Oruç, yemin keffareti niyeti ile de, fakirleri doyurmak için, faiz ile borç almak caiz değildir. Fakir doyuramayan, oruç tutar.”