Zalime hürmet etmek!
08/10/2021 Cuma Köşe yazarı O.Ü
Zalime, kâfire hürmet
etmek, saygı ile selam vermek, üstadım demek, küfür olur.
Sual: İnsanlara
zulmeden, mallarını gasbeden, ırzlarına, namuslarına yan bakan, kötülük eden
kimselere, hürmet edilir mi, saygı gösterilir mi?
Cevap: Haram işleyen
kimseye fasık, kötü kimse denir. Fıskın en kötüsü, zulüm yapmaktır. Çünkü,
açıkça yapılmakta ve kul hakkı da karışmaktadır. Âl-i İmrân sûresinin, 57. ve
140. âyetlerinde meâlen;
(Allahü teâlâ,
zalimleri sevmez) buyuruldu. Hadis-i şerifte;
(Zalimin çok
yaşamasına dua etmek, Allahü teâlâya isyan olunmasını istemektir) buyuruldu.
Zalim, oturduğu evi
gasp yolu ile almış ise, o eve gitmek haram olur.
Fasık kimseye tevazu
edenin dininin üçte ikisi gider. Zalime tevazu edenin hâlinin nasıl olacağını
buradan anlamalıdır.
Zalimin elini öpmek,
karşısında eğilmek, günahtır. Adil olan kimsenin ise, caiz olur. Ebu Ubeyde bin
Cerrah hazretleri, hazret-i Ömer'in elini öpmüştür.
Kazancının çoğu
haramdan olan kimsenin evine gidip oturmak, caiz değildir. Onu, söz ile veya
bir hareket ile methetmek, övmek, haramdır. Ancak, kendini veya başkasını, onun
zulmünden kurtarmak için, yanına gitmek caiz olur. Yanında iken, yalan
söylememek ve kendisini methüsena etmemek, övmemek lazımdır. Kabul etmesi zan
olunursa, nasihat verilir.
Zalim, sana gelirse
kalkmak, ayakta karşılamak caiz olur. Dinin izzetini ve zulmün kötülüğünü
bildirmek için kalkmamak iyi olur. Mümkünse, nasihat yapılır. Zalimden her
zaman uzak kalmak daha iyidir. Hadis-i şerifte;
(Münafık ile
konuşurken, efendim, demeyiniz!) buyuruldu. Zalime, kâfire hürmet
etmek, saygı ile selam vermek, üstadım demek, küfür olur.
Sual: Yolculuk
yaparken, yol kenarlarında birikmiş sular oluyor. Namaz vakti girmişse ve o
bölgede de başka su yoksa böyle sularla abdest alınıp namaz kılınabilir mi?
Cevap: Yolda rastlanan
bir suyun temiz olduğu iyi bilinir veya temiz olduğu çok zan edilirse, bununla
abdest alınır. Hatta, su az ise, buna necaset karıştığı iyi bilinmedikçe,
bununla abdest alınır ve gusül edilir. Böyle su varken teyemmüm edilmez. Çünkü,
her suyun aslı temizdir, zan ile pis olmaz. Zan ile, aslı üzere kalır, yani
temiz kabul edilir. Ebû Nasr Akta hazretleri, Kudûrî şerhinde buyuruyor ki:
“Bir suya, temiz şeyler karışsa, su ismi değişmedikçe, rengi dönse bile, onunla abdest alınır.”