Sünneti terk etmekten daha kötüdür!..
10/07/2019 Çarşamba Köşe yazarı O.Ü
İbadette bir bidati yapmak, bir sünneti terk etmekten daha fenadır.
Sual: Dinde bir değişiklik yapmak yani bidat işlemek, bir sünneti terk
etmekten daha mı büyük günahtır ve kötüdür?
Cevap: İbadette bir bidati yapmak, bir sünneti terk etmekten daha fenadır,
kötüdür. Çünkü her bidat, ya bir sünneti yok eder, yahut sünnetle ilgisi olmaz.
Bidat işlemek haram, sünneti özürsüz terk etmek mekruhtur. Bir sünneti özürsüz
terk etmeyi sevap sanarak, sünneti terk etmek de bidat olur. Bir inanışın, bir
işin veya bir sözün sünnet veya bidat olduğu bilinemediği zaman, bunu yapmamak
lazım olur. Çünkü bidati terk etmek, yapmamak lazımdır. Sünneti yapmak lazım
değildir. Lazım olmayan şey yapılmazsa kaza olunamaz. Bunun için namazların
kılınmamış sünnetleri kaza olunmaz.
***
Sual: Bir kimse, su bulunmayan bir yerde, büyük abdestini yaptıktan sonra,
kâğıt, kemik gibi şeylerle temizlik yapabilir mi?
Cevap: Su olmadığı zaman, gıda maddesiyle, gübre, kemikle, hayvan gıdası,
yemi ile, kömür ve başkasının malı ile, saksı, kiremit parçası ile, kamış ve
yaprakla, bezle, kâğıtla, tuğla, saksı, cam parçaları ve muhterem yani para
eder şeyler, mesela ipekle, camiden atılan şeylerle, zemzem suyu ile
taharetlenmek tahrimen mekruhtur. Boş kâğıda da saygı lazımdır. Muhterem
olmayan isimler, dine yaramayan yazılar bulunan kâğıt ve gazete ile istinca
caizdir. Fakat, Kur’ân harfleri ile yazılmış hiçbir kâğıtla istinca edilmez.
***
Sual: Ezanın tercümesini, ezan yerine okumanın, dinen bir mahzuru olur mu?
Cevap: Ezan, herkese bildirmek demektir. Belli olan Arapça kelimeleri sırası
ile okumaktır. Tercümesini okumak, ezan olmaz. Manası anlaşılsa da, Farsça ve
başka dillerle okunmaz.
***
Sual: Ezan okumak ne zaman emredildi ve ezan okumak için yüksek bir yere
çıkmak şart mıdır?
Cevap: Ezan okumak, hicretten önce Mekke’de, Mirac gecesi başladı. Hicretin
birinci senesinde, namaz vakitlerini bildirmek için emir olundu. Mahalle mescidinde,
camisinde, yüksek yerde okunması sünnettir. Müezzinin sesini yükseltmesi
lazımdır. Fakat, çok bağırmak için, kendini zorlamamalıdır.
***
Sual: Bir kimsenin, banyo aldığı, guslettiği yere idrarını yapması dinen
mahzurlu mudur?
Cevap: Gusül edilen, banyo yapılan yere bevil, idrar yapmak caiz değildir.
Fakat bevil, idrar, akar, gider, toplanmazsa, bunlar caiz olur.