İman edip de salih amel işleyenler...
26/07/2024 Cuma Köşe yazarı A.D
Salih amel, İslam’ın beş şartıdır. İslam’ın bu beş temelini, bir kimse
hakkıyla kusursuz yaparsa, Cehennemden kurtulur...
Bir arkadaşım geçenlerde şöyle sordu: "Salih
amel nedir? Bir komşum (Ancak bir mürşid-i kâmilin yaptıkları salih amel olur)
diyor. Bu doğru mu, o zaman herkes nasıl mürşid-i kâmil olacak?"
Salih amelin mürşidlikle alakası yoktur. İmam-ı
Rabbani Müceddid-i elf-i sani Şeyh Ahmed-i Faruki Serhendi hazretleri
buyuruyor ki:
Salih amel, İslam’ın beş şartıdır. İslam’ın bu beş
temelini, bir kimse hakkıyla kusursuz yaparsa, Cehennemden kurtulur; çünkü
bunlar, salih işler olup, insanı günahlardan ve çirkin şeyleri yapmaktan korur.
Nitekim Ankebut suresi, 45. âyetinde mealen;
(Kusursuz kılınan bir namaz, insanı kötü işleri
işlemekten korur) buyuruldu.
İslam’ın beş şartını yerine getirmek nasip olan kimse,
nimetlerin şükrünü yapmış olur. Şükrü yapınca, Cehennem azabından kurtulmuş
olur; çünkü Nisa suresi, 147. âyetinde mealen;
(İman edip şükrederseniz, azap etmem) buyuruldu.
Kur’ân-ı kerimde mealen buyuruluyor ki:
(İman edip salih ameller işleyenler için, mağfiret ve
bol rızık vardır.) [Hac 50]
(İman edip salih amel işleyenlere kesintisiz mükâfat
vardır.) [İnşikak 25]
(İman edip salih ameller işleyenlere cennetler
vardır.) [Tin 11]
(Allahü teâlâ, kâfirken tevbe ve iman edip salih amel
işleyenlerin seyyiatını hasenata [günahlarını
sevablara] çevirir.) [Furkan 70]
(İman edip salih amel işleyenler ve Rablerine güvenip huşu
ve tevazuyla itaat edenler cennet ehlidir. Onlar orada ebedî kalırlar.) [Hud
23]
(İman edip salih amel işleyenlerin [ibadetleri
yapıp haramlardan kaçanların] yeri Firdevs cennetleridir.) [Kehf
107]
(Asra yemin olsun ki, insanlar ziyandadır; ancak iman
edip salih amel işleyenler müstesnadır.) [Asr 1-3]
(İman edip salih amel işleyenler, cennet ehlidir ve
orada ebedî kalırlar. Biz hiç kimseye gücünün üstünde bir şey teklif
etmeyiz.) [Araf 42]
Bu âyet-i kerime, istisnasız herkesin iman edip salih
amel işleyebileceğini, salih amelin insanın gücünün üstünde bir şey olmadığını
bildiriyor. (Beydavi)
Mürşid-i kâmil, tasavvufta
olgunlaşmış, evliyalık mertebelerinin sonuna ulaşan ve başkalarını da bu yolda
yetiştirebilen rehber zatlara denir. Böyle bir zatın ibadetiyle sıradan bir
Müslümanın ibadeti aynı olmamakla beraber, salih ameli herkes işleyebilir; ama
herkes mürşid-i kâmil olamaz. Hatta her evliya da mürşid-i kâmil değildir.