Dünya kazancına dini alet etmek
20/09/2021 Pazartesi Köşe yazarı O.Ü
Sözleri veya
ibadetleri riya ile olan kimsenin, din bilgisi varsa, buna
'münafık' denir.
Sual: Mal, mülk,
makam, mevki elde etmek için dini kullanmak, dindar görünmek, dinimiz açısından
uygun olur mu?
Cevap: Riya, bir şeyi
olduğunun tersine göstermektir ki kısaca, gösteriş demektir. Ahıret amellerini
yaparak ahıret yolunda olduğunu göstererek, dünya arzularına kavuşmak demektir
ki kısaca, dünya kazancına dini alet etmektir. İbadetlerini göstererek,
insanların sevgisini kazanmaktır. Sözleri veya ibadetleri riya ile olan
kimsenin, din bilgisi varsa, buna Münafık denir. Din bilgisi
yoksa, buna Din yobazı denir. Fen bilgisi olmayıp da,
kendisini fen adamı tanıtıp, kendi görüşlerini, fen bilgisi olarak söyleyip,
Müslümanları aldatmaya, bunların dinlerini, imanlarını bozmaya çalışan islam
düşmanlarına Zındık veya Fen yobazı denir.
Din yobazlarına ve fen yobazlarına aldanmamalıdır.
Başkalarının sevgisine
ve methetmelerine, övmelerine kavuşmak için, dünya işleri ile, onlara iyilik
yapmak, riya olur. İbadet ile olan riya bundan daha fenadır. Allahü teâlânın
rızasını hiç düşünmeden yapılan riya, hepsinden daha fenadır. İbadet yaparak
Allahü teâlâdan dünya menfaatlerini istemek, riya olmaz. Yağmur duasına çıkmak,
istihare yapmak, böyledir. Ücret ile imamlık, hatiplik, muallimlik yapmak,
sıkıntıdan, hastalıktan ve fakirlikten kurtulmak için âyet-i kerimeler okumak
da, böyledir denildi. Bunlarda hem ibadet, hem de menfaat niyetleri
bulunmaktadır. Ticaret maksadı ile hacca gitmek de böyledir. İbadet niyeti hiç
bulunmazsa riya olurlar. İbadet niyeti çok olursa, sevap hasıl olur. İbadetlerini
başkalarına göstermek, onlara öğretmek ve teşvik etmek niyeti ile olursa, yine
riya olmaz ve çok sevap olur. Ramazan orucunu tutmakta riya olmaz. Allahü
teâlânın rızası için namaza başlayıp, sonradan hasıl olan riyanın zararı olmaz.
Riya ile yapılan farzlar sahih olur, ibadet borcu ödenmiş olur ise de, sevabı
olmaz.
Sual: Cuma namazı
kılmak için, cemaatin belli bir sayıda olması gerekir mi?
Cevap: Cuma namazı
cemaatle kılınır. Bunun için cemaatin, imamdan başka Hanefi mezhebinde üç,
Şafii mezhebinde kırk, Maliki mezhebinde ise oniki erkeğin olması yetişir.
Hutbeyi dinleyen cemaatin hepsi gidip, başkalarının kılmaları caizdir. Hanefi
mezhebinde, misafir ve hasta ile de cemaat hasıl olur.