Kurbanlık hayvanı keserken
24/06/2023 Cumartesi Köşe yazarı O.Ü
Sual: Kurbanlık hayvan
kesilirken nelere dikkat etmelidir, dinimizin bu husustaki emir ve tavsiyeleri
nelerdir?
Cevap: Kurbanlık
hayvanı kesilecek yere sürükleyerek çekmek, bıçakları hayvanı yatırdıktan sonra
bilemek ve birini ötekinin gözü önünde kesmek mekruhtur. Eğer mümkünse önce diz
boyu çukur kazılır. Kurbanın gözleri tülbentle bağlanır. Kıbleye dönük olarak
sol yanı üzerine yatırılır. Boğazı çukurun kenarına getirilir. İki ön ve bir
arka ayakları, uçlarından bir araya bağlanır. Üç kerre bayram tekbiri okunur.
Sonra, Bismillahi Allahü ekber diyerek, deveden başka hayvanın boğazının
herhangi bir yerinden kesilir. Bismillahi derken, h harfini
belli etmek lazımdır. Belli edince Allahü teâlânın ismi olduğunu düşünmek lazım
olmaz. Belli edilmezse, Allahü teâlânın ismini söylediğini düşünmek lazımdır.
Bunu da düşünmezse, hayvan, leş olur, yemesi helal olmaz. Bunun için, her zaman Allah
teâlâ değil, Allahü teâlâ demeye
alışmalıdır.
Hayvanın boğazında meri denilen yemek
borusu, hulkum denilen hava borusu ve evdac denilen
iki yanda birer kan damarı vardır. Bu dört borudan üçü bir anda kesilmelidir.
Kesenin de kıbleye karşı dönmesi sünnettir.
Hayvan soğumaya başlamadan, yani çırpınması durmadan ensesini de
kesmek mekruhtur. Yalnız ensesinden kesmek ise haramdır. Hayvan tamamen ölüp
çırpınması durmadan, kafasını koparmak ve derisini yüzmeye başlamak da
mekruhtur.
Kesmesini bilenin kendi kesmesi müstehaptır. Kadının kesmesi de
caizdir. Bilmeyenin, vekiline kestirmesi ve kesilirken yanında bulunup, En'âm
suresinin yüzaltmışikinci “İnne salâtî” âyetini “lâ şerîke leh” kadar okuması
müstehaptır.
Sual:
Kurban için bir danaya ortak olarak girenler, hayvanı kestikten sonra, bunun
etini göz kararı ile bölüşebilirler mi?
Cevap: Faiz olmaması için, eti tartarak, müsavi, eşit ağırlıkta paylaşmaları lazımdır. Tartmadan bölüşüp helalleşmek caiz olmaz. Çünkü helalleşmek, hediye vermekte olur. Taksimi mümkün olan bir şeyde ortak olanların hisselerini ayırmadan önce hiç kimseye hediye etmeleri caiz değildir. Altı kişiye et ile birlikte deri veya bacak da verilirse tartmadan paylaşmaları caiz olur. Başının da, derisi gibi olduğu Hindiyye ve Mecmû'a-i Zühdîyyede yazılıdır.