Bir söz veya işle, iman gidebilir
04/02/2024 Pazar Köşe yazarı O.Ü
Sual: Bir Müslüman, İslamiyetin imanın giderir dediği bir şeyi söyler veya yaparsa, bu kimsenin imanı gitmiş mi olur?
Cevap: Bu konuda Uyûn-ül
besâirde deniyor ki:
“İnsan resmi veya heykeli yapıp, bu insanda ülûhiyyet,
ilahlık sıfatlarından birinin bulunduğuna inanarak veya bunun kâfir olduğunu
bilerek, bunların karşısında, hürmet, tazim bildiren bir şey söylese veya
yapsa, mesela secde etse, Yahudilerin ve Hıristiyanların bağladıkları zünnâr
denilen kuşağı ve onların dinlerine mahsus şeyleri kullansa, kâfir olur.
Kâfirlere mahsus olan şeyleri harpte hile olarak kullanırsa, kâfir olmaz.” Bir
Müslümanın bunları, canını, malını, rızkını kurtaracak kadar kullanması özür
olur. Daha fazlası küfür olur.
Allahü teâlâya mahsus olan sıfatlara ülûhiyyet
sıfatları denir. Akait ve fıkıh kitaplarının çoğunda, mesela Dürerde deniyor
ki:
“Bir kimse, kalbi iman ile dolu olduğu hâlde, küfre
sebep olan bir şeyi, zaruret olmadan, yani isteyerek söylerse, kâfir olur.
Kalbindeki imanın faydası olmaz. Çünkü, bir kimsenin kâfir olduğu sözünden
anlaşılır. Küfre sebep olan şeyi söyleyince, insanlar arasında da, Allahü teâlâ
yanında da kâfir olur.” İş ve giyim ile hasıl olan Küfr-i hükmînin de
böyle olduğu, Şerh-i mevâkıfta yazılıdır.
Sual: Fıkıh kitaplarında, "zayıf kavil" diye
bildirilen hükümlerle de amel edilebilir mi?
Cevap: Her Müslümanın
ibadet yaparken ve haramdan sakınırken, kendi mezhebinin âlimlerinin,
"Fetvâ böyledir, En iyisi budur, En doğru söz budur" gibi
bildirdiklerine uyması lazımdır. Kendi arzusu ile yaptığı bir şey, buna
uymasına mâni olur ve bu mâni olmanın önlenmesinde harac, meşakkat bulunursa,
kendi mezhebinde doğru olduğu bildirilen başka bir söze uyması lazımdır. Böyle
de yapamazsa, Hanefi mezhebinde bulunan kimse, Hanefi mezhebindeki âlimlerin
fetvâ olarak seçilmemiş zayıf sözlerine uyarak, işini görür.
Sual: Bir kimse, yatağın içinde, yatar şekilde
Kur’ân-ı kerim okuyabilir mi?
Cevap: Kur’ân-ı kerimi abdestsiz tutmak haramdır,
ezberden okumak caizdir. Yatağa abdestli girmek sünnettir. Şir'at-ül-islâm
şerhinde; “Kur’ân-ı kerimi yatakta, yatarak ezberden abdestsiz okumak caizdir
ve sevaptır. Fakat, başını yorgandan dışarı çıkarmalı ve bacakları
bitiştirmelidir” deniyor.