Allah aşkına diyerek istemek
14/03/2023 Salı Köşe yazarı O.Ü
Sual: Herhangi bir kimseden,
Allah aşkına, Allah hakkı için şunu ver veya yap diye istekte bulunmanın,
dinen bir mahzuru var mıdır?
Cevap: Hadîkada
konu ile alakalı olarak deniyor ki:
“And vererek, mesela Allah aşkına diyerek bir kimseden dünyalık
bir şey istemek caiz değildir. Hadis-i şerifte, bunların melun oldukları
bildirildi.”
Ayrıca bu konuda Dürer, Gurer, İbni Âbidîn ve Hadîka
kitaplarında deniyor ki:
“Bir Müslüman, Allah hakkı için şunu yap derse, bunu yapmak
lazım olmaz, yani yapmamak günah olmaz ise de, taat, hatta mubah olan şeyleri
yapmak iyi olur. Peygamber hakkı için yahut ölü veya diri bir veli hakkı için
dua etmek haramdır. Çünkü, kimsenin Allahü teâlâ üzerinde hakkı yoktur.
Âlimlerin bir kısmı böyle ictihat etti ise de, şu şekilde dua etmek, Yâ Rabbi,
onlara vermiş olduğun hak için niyeti ile caiz olur. Çünkü, Rum suresinin 47.
ayetinin meal-i şerifi; (Üzerimize hak oldu ki, müminlere yardım
ederiz)dir. En'âm suresinin 12. âyetinin meal-i şerifi; (Allahü
teâlâ kullarına merhamet etmeyi kendisine lazım kıldı) olup,
merhamet ve ihsan ederek, sevdiklerine haklar verdiğini göstermektedir.
Bezzâziyye fetvasında, ölü veya diri, Peygamberlerin ve Evliyanın hürmetleri
için dua etmenin caiz olduğu bildirilmektedir.”
Sual:
Bir Müslümanın dünya ve ahıret saadetine, mutluluğuna kavuşması için ne veya
neler yapması gerekir?
Cevap: İslam
âlimleri ve tasavvuf büyükleri, bu konu hakkında buyurdular ki:
“İnsana vacip olan birinci vazife, iman, amel ve ihlas sahibi
olmaktır. Dünya ve ahıret saadetleri, mutlulukları, ancak bu üçüne kavuşmakla
elde edilir. Amel; kalb, dil yani söz ve beden ile yapılacak işler demektir.
Kalbin işleri, ahlaktır. İhlas, amelini yani bütün işlerini, ibadetlerini,
yalnız Allahü teâlânın rızasına, sevgisine kavuşmak için yapmak demektir.”
Sual:
Erkeklerin de kadınlar gibi, her renkte elbise, gömlek, başlık giymelerinin,
dinen bir mahzuru var mıdır?
Cevap: Erkeklerin de her renk elbise giymeleri caiz ise de, kırmızı, sarı elbise giymeleri tenzihen mekruh denildi. Başlık ve takkenin kırmızı ve sarı renklerde dahi olması mekruh olmadığı söz birliği ile bildirildi. Resulullah efendimizin ayakkabısının siyah olduğu, Şir'at-ül-islâm şerhinde yazılıdır.