Ziyafet için hayvan kesmek
18/08/2023 Cuma Köşe yazarı O.Ü
Sual: Bir misafir geldiğinde veya
uzaktan gelen bir yolcu için, ziyafet niyeti ile bir hayvan kesip pişirip ikram
etmenin, yedirmenin mahzuru olur mu?
Cevap: Yolcusu
veya sevdiği, saydığı kimse gelince, sevinç veya o insan için saygı hayvanı
veya şükür hayvanı kesmek caiz değildir. Yolcu gelmeden veya gelince adak
edilir ve adak olarak, yani Allahü teâlâ için kesilir ve etleri fakirlere
yedirilir. Zenginler yiyemez. Hayvan kesmeyi adarken, kurban denirse, Kurban
Bayramı’nda kesmesi lazım olur. Gelen misafire veya yolcuya ziyafet çekmek,
ikramda bulunmak için hayvan kesmek ise caizdir.
Sual: Hasta olan birini ziyarete gidildiğinde,
ne yapmalı, nelere dikkat etmeli, nasıl hareket etmelidir?
Cevap: Bir
hastanın ziyaretine gidildiği zaman, kapıya varınca, içeri girmeye müsaade
istemeli, izin almalı. İzin verilirse besmele ile girmeli, mümkünse hastanın
sağ tarafına oturmalı, içeri girince selam vermeli, hastanın hâl ve hatırını
sormalı. Hastalığına bir ilaç veya tavsiye edilecek bir doktor biliniyorsa
söylemeli. Kelime-i şehadet getirerek ona duyurmalı ve acil şifalar dilemeli.
Hastanın yanında fazla oturmamalı. Bir ihtiyacı varsa yapmalı. Ayrılırken
kendisine acele sıhhat bulması için dua etmeli.
Sual: Bir hayvan kesmeyi adayan kimse, bunun
etinden kendisi, hanımı, çocukları ve yakınları yiyebilir mi?
Cevap: Fakir
olsun, zengin olsun, adak eden, adak edilerek kesilen hayvanın etinden yiyemez
ve zekât vermesi caiz olmayanlara yediremez. Anasına, babasına, evlatlarına,
hanımına veya kocasına, fakir olsalar da yediremez. Yerse veya bunlara
yedirirse, yenilen etin kıymetini, fakirlere sadaka olarak verir. Akrabasından
ve evinde bulunan yakınlarından, kendi zekâtını vermesi caiz olan büyük, küçük
herkes yiyebilir. Bunlar içinde, zengin olanlar yiyemez. Yerlerse, adak sahibi,
bunların kıymetini fakirlere verir.
Sual: Kumarsız olarak satranç oynamanın
dinimiz açısından mahzuru var mıdır?
Cevap: Fetâvâ-yı
Hindiyyede; “Satranç, kumar ile olursa haram, kumarsız olursa mekruhtur”
buyuruluyor.
Sual: Haram, günah olan bir şeyi yapmayı
düşünmek, yapmaya karar vermek de günah mıdır?
Cevap: Günah
işlemeyi düşünmek, işlemeye niyet etmek, karar vermek günah olmaz, sadece
yapmak, işlemek günah olur.