Evliyâ kabrinden ancak edepli olanlar feyiz alır!
23/05/2024 Perşembe Köşe yazarı V.T
Dirilerin yaptığı duâların ölülere fayda vereceğini, âlimler söz birliği
ile bildirmişlerdir.
İsmâil Necâtî Efendi Anadolu velîlerinin meşhurlarındandır. 1839 (H.1255) senesinde Karabük’ün Safranbolu kazâsının Oğulveren köyünde doğdu. İlk tahsîline Müftî Mehmed Hilmi Efendiden ders alarak başladı. Sonra İstanbul'a gidip değişik hocalardan okuyup icâzet aldı. Ruûs imtihânını kazanarak Bâyezîd Medresesi dersiâmları arasına katıldı. Huzur dersleri muhataplığı ve muharrirlik vazîfesi yaptı. Tasavvufta hocası, Ahmed Ziyâeddîn Gümüşhânevî hazretleridir. Hocasının ikinci halîfesi olup, onun vefâtından sonra 1911 senesinden îtibâren Gümüşhânevi Dergâhı şeyhliği ona verildi ve vefâtına kadar bu vazîfeyi yürüttü. İlk İstanbul Müftülüğü vazîfesi de ona verilmiştir. 1921 (H.1338) senesinde İstanbul'da vefât etti. Derslerinde buyurdu ki:
Bir mescide vakf veya hediye edilen mumun yarıdan azı
kalsa, imamın, müezzinin alıp evine götürmesi âdet olan yerlerde almaları câiz
olur. Tarladan alacağı mahsûlün belli kısmını Ömer'e vereceğini vadedince,
vermesi lâzım olmaz. Verirse, iyi olur. Yabancı kadınla bir yerde yalnız
kalmaya (Halvet) denir ki, haramdır. Fakat, borçlusu kadın
kaçarsa, arkasından evine girip, borcunu almak, ihtiyâr kadınla kalmak ve
aralarında perde olunca kalmak câiz olur.
Erkeğin, nikâh ile alması ebedî haram olan kadınların,
meselâ zevcesinin annesinin ve büyük annelerinin ve kendi halasının, teyzesinin
ve anası, babası halalarının, teyzelerinin başlarına, kollarına ve bacaklarına
şehvetsiz bakması câizdir. Süt ile akrabâ da, neseb ile akrabâ gibidir. [Âhıret
kardeşi böyle, akrabâ değildir.]
Çalgı ve oyun âletlerini satmak, satın almak ve
bunları ve çalgıcı, şarkıcı insanları ve zinâ eden kadını kira ile tutmak câiz
değildir. Evliyânın kabirlerine örtü, sarık koymak, üzerlerine türbe yapmak,
câhilleri, gâfilleri edebli, terbiyeli yapacağı için câizdir. Onların mübârek
ruhları, kabirlerinde hazır olurlar. Burada edebli, terbiyeli bulunanlar,
ruhlarından feyiz, bereket alırlar. [Sanduka, türbe yapmak, örtü, sarık koymak,
ölüler için değildir. Dirilerin edebli olarak feyiz almaları, faydalanmaları
içindir. Görülüyor ki, bunlar, ölü için değil, diriler için yapılmaktadır.]
Dirilerin yaptığı duâların ölülere fayda vereceğini, âlimler söz birliği ile
bildirmişlerdir.
Kur'an-ı kerim okuyup da sevabını
ölülerin ruhlarına gönderince, onlara fayda vereceğini üç
mezhebin âlimleri bildirmiştir.