Eskiyen mushafı yakmak
27/08/2021 Cuma Köşe yazarı O.Ü
Kullanılmayan
Mushafı toprağa gömmek, yakıp külünü gömmek veya külünü denize, nehre
koymak lazımdır.
Sual: Evlerde
yıpranmış, sayfaları kopmuş, okunamaz durumda olan Kur’anlar, Mushaflar
yakılabilir mi veya ne yapmalıdır?
Cevap: Konu ile alakalı
olarak Berîkada deniyor ki:
“Tâtârhâniyyede,
yırtık, eski olup kullanılamayan Mushaf yakılmaz. Temiz beze sarıp toprağa
gömülür. Yahut toz gelmeyen temiz bir yere konur diyor. Sirâciyyede ise,
gömülür veya yakılır demektedir. Müctebâda ise, akan suya bırakmaktansa, gömmek
iyi olur deniyor. Minhâc-üd-dîn kitabında, yakmak yasak değildir, çünkü,
hazret-i Osman, mensûh ayetler bulunan Kur’ân-ı kerimi yaktı, eshab-ı kiramdan
hiç kimse, buna karşı birşey demedi deniyor. Yakmak, yıkayıp yazıları
gidermekten daha iyi olur. Çünkü, yıkamakta kullanılan sular ayak altında kalır
denildi. Bunlardan anladığımız, yakmayıp, yıkayıp yazılarını gidermek veya
gömmek iyi olur.”
Bütün bunlardan
anlaşılıyor ki, eskimiş, istifade edilmez hâle gelmiş olan mushafları, ayak
altında bırakmak, birşey sarmak, kaplamak, kesekağıdı yapmak gibi kullanmak,
hakaret etmek olur, haram olur. Çürüyüp toprak oluncaya kadar açılmayacağı emin
olan yerdeki toprağa gömmek, bu yapılamazsa, yakıp külünü gömmek veya külünü
denize, nehre koymak lazımdır. Hakaretden kurtarmak için yakmak caiz, hatta
lâzım olur. Sirâciyye fetvâsı, Münyet-ül-müftî ve Halîmîden de böyle
anlaşılmaktadır.
Sual: Kur’ân-ı
kerim ve din kitaplarının bulunduğu tarafa doğru ayakları uzatarak
oturmanın bir mahzuru var mıdır?
Cevap: Mushafa ve din
kitaplarına karşı ayak uzatmak mekruhtur. Yüksekde iseler, mekruh olmaz.
Sual: Kur’ân-ı kerimi
okunmadığı hâlde, evde bereket için bulundurmanın bir mahzuru olur mu?
Cevap: Bu konuda
Hindiyyede deniyor ki:
“Mushafı hiç okumayıp,
hayır ve bereket için evinde saklamak caizdir ve sevaptır.”
Sual: Camide namaz
kılmayıp sadece tesbih çekenleri, Kur’ân okuyanları, namaz kılmak için camiye
gelenler, camiden çıkarabilirler mi?
Cevap: Namaz kılanlar
sıkışıyorsa, kılmayanları kaldırabilirler. Mahalle mescidi dar geliyor ise, o
mahalleden olmıyanları, dışarı çıkarabilirler.
Sual: Cami içinde,
alışveriş veya başka şeyler için sözleşme, akit yapmanın bir mahzuru olur mu?
Cevap: Cami içinde, alışveriş olan her akit, sözleşme mekruhtur. Ancak nikah akdi yapmak ise müstehaptır.