Mirâc, rûh ve beden iledir
06/02/2024 Salı Köşe yazarı O.Ü
Sual: Peygamber efendimizin mirâcını, sadece ruhen veya rüyada oldu diyenler oluyor. Böylelerine nasıl cevap vermelidir?
Cevap: Resulullah efendimizin (sallallahü aleyhi ve sellem)
fiilî mucizeleri çoktur. Bu mucizelerden birisi de, Mirâc mucizesidir.
Mirâc, hem ruh, hem de beden ile olmuştur. İsrâ suresinin ilk âyet-i
kerimesinde meâlen;
(Kulumu gece Mescid-i harâmdan Mescid-i Aksâya götürdüm) buyurulmaktadır. Kul,
insana denir. Ruha veya insanın bir hâline kul denmez.
Filistin, Arabistan'a, başka memleketlerden daha yakın olduğu için, (En
yakın yer) buyuruldu. Mescid-i Aksâ o zaman yeryüzünde bulunan
mescitler arasında, Mekke'ye en uzak olanı idi. Bunun için, (En uzak
mescid) buyuruldu. En yakın yerde en uzak mescid niçin bulunamazmış
ki?
Namaz, önceden Mescid-i Aksâya karşı kılınırdı. Kudüs'te mescid olmasaydı,
oraya karşı namaz kılmak emrolunur mu ve Resulullah efendimiz, Kudüs'te
Mescid-i Aksâda namaz kıldım der mi idi? Mirâca inanmayanlar, Resûlullah
efendimizin bedeni ile Kudüs'e ve göklere götürüldüğünü kavrayamadığı için
inanamıyorlar. Eğer Mirâc, rüyada olsaydı, müşrikler, buna bir şey
demezlerdi. Resulullah efendimiz; (Beden ile gittim) buyurduğu
için inanmadılar. Medâric-ün-nübüvve kitabında deniyor ki:
“Allahü teâlânın Muhammed aleyhisselama olan ihsanlarından biri de, Onu
Mirâca çıkarmasıdır. Resulullahın Mekkeden Mescid-i Aksâya götürüldüğü,
Kur’ân-ı kerimde açıkça bildiriliyor. Buna inanmayan kafir olur. Mescid-i
Aksâdan göğe çıkarıldığını meşhur hadisler haber veriyor. Buna inanmayan, bidat
ehli olur. Mirâcın uyanık iken ve cesed ile olduğunu, Eshab-ı kiramın,
tabiinin, hadis âlimlerinin, fıkıh âlimlerinin ve kelâm âlimlerinin çoğunluğu
haber vermişlerdir. Müşrikler, mi’râca inanmadıkları ve imtihan ederek Mescid-i
Aksâdan bilgi istedikleri için, İsrâ suresinde, Mescid-i Aksâya kadar
götürüldüğü açıkça bildirildi. Bu surede meâlen;
(Âyetlerimi göstermek için götürdüm) buyurulması, göklere çıkarıldığını
gösteriyor. Bu sûrenin 60. âyetinde meâlen;
(Sana gösterdiğimiz rüyayı insanlara fitne yaptık) buyurulmaktadır.
Tefsir âlimlerinin çoğu, buradaki rüya kelimesinin uyanıkken gece görmek
için kullanıldığını bildirmişlerdir. Mirâc hadis-i şerifi, Buhârî ve Müslimde
uzun yazılıdır.”