Yarada sargı bezi varsa
13/12/2023 Çarşamba Köşe yazarı O.Ü
Sual:
Abdestte yıkanacak yerlerinde yara olup bu yaraları sargı bezi ile kapatmış
olan bir kimse, abdest alırken bu sargı bezlerini çıkarması mı gerekir?
Cevap: Kan
aldırarak, sülük tutunarak, yara, çıban olarak, kemiği kırılarak veya incinerek
sargı, pamuk, gaz bezi üzerine flaster, merhem koyan, orasını soğuk, sıcak su
ile yıkamaya veya mesh etmeye kadir olamazsa veya zarar verirse, abdestte ve
gusülde, bunların yarıdan fazlası üstüne bir kerre mesih eder. Sargıyı çözmek
zarar verirse, altındaki sağlam yerler yıkanmaz. Sargı aralarında görünen
sağlam deri kısımları mesh edilir. Sargıyı abdestli olarak sarmak lazım
değildir. Meshten sonra, sargı değiştirilirse, üstüne başkası da sarılırsa,
yenisine mesh lazım olmaz.
Sual: Evde bulunan, birikim
için saklanan altın ve gümüşlerin de zekâtı olur mu?
Cevap: Altın
ve gümüş eşya ve kâğıt paralar, her ne suretle ele geçerse geçsin, bunlar zekât
malı olur ve zekât hesabına katılırlar.
Sual: Bir kimse, akşam yatağa
girdiği zaman, yattığı yerde Kur’ân-ı kerimdeki sure ve âyetleri okuyabilir mi?
Cevap: Bu
konuda Halebî-yi kebîrde deniyor ki:
“Yan yatarak ayakları birbirine bitiştirip, Kur’ân-ı kerimi,
içinden ezbere okumak veya yürüyerek, iş görerek, kabir başında oturup okumak
caizdir. Kitap okuyan, yazan, iş yapan yanında Kur’ân-ı kerim okumaya başlamak,
onlar dinlemedikleri zaman günah olur. Camide veya başka yerde, birkaç kişinin,
bir zamanda, yüksek sesle Kur’ân-ı kerim okumaları tahrimen mekruhtur. Birinin
okuyup, başkalarının sessizce dinlemeleri lazımdır. İşi olanların dinlemesi
farz olmaz. Kur’ân-ı kerimi dinlemek, farz-ı kifayedir ve okunmasından ve
nafile ibadetlerden daha sevaptır.”
Sual: Bir kimse, namaz
kılarken, herhangi bir sebep yokken, zorla öksürür gibi ses çıkarsa, namazı
bozulur mu?
Cevap: Namaz
kılan kimse, boğazından, özürsüz, öksürür gibi ses çıkarırsa namazı bozulur. Bu
hâl, kendiliğinden olursa namazı bozulmaz. Okumayı kolaylaştırmak için boğazı
temizlemenin namaza bir zararı olmaz.
Sual: Herhangi bir kimsenin,
bir yere olan borcunu, o kimsenin haberi olmadan ödeyerek, o borçlu kimseyi
kendine borçlu yapmak dinen uygun olur mu?
Cevap: Birinin
borcunu ondan izinsiz ödeyerek, onu kendine borçlu yapmak caiz değildir.