Cünüp ve hayızlı iken camiye girmek
25/09/2021 Cumartesi Köşe yazarı O.Ü
Bir
Müslümanın, cünüp veya hayızlı iken camiye girmesi haramdır.
Sual: Bir Müslümanın
cünüpken veya hayızlı iken camiye girmesi, Kur’ân-ı kerimi tutması ve okuması
caiz midir?
Cevap: Bir
Müslümanın, cünüp veya hayızlı iken camiye girmesi, hatta cami içinden
geçmesi haramdır. Geçecek başka yol bulamazsa veya camide cünüp olursa yahut
camiden başka yerde su bulamazsa, teyemmüm edip girer ve hemen çıkar. Cünüp ve
hayız hâlinde bulunanın, Kur’ân-ı kerimi okuması, Mushafı tutması ve Kâ'be-i
muazzamayı tavaf etmesi, dört mezhepte de haramdır. Kur’ân-ı kerimi ve âyet-i
kerime yazılı şeyleri abdestsiz tutmak da haramdır. Yapışık olmayan bir şey
içinde, mesela çantada iken tutmak caizdir. Fatihayı ve dua âyetlerini, dua
niyeti ile okuması ve her duayı okuması haram değil ise de, duayı abdestli
okumak müstehaptır. Tefsirler, Kur’ân-ı kerim gibidir. Başka din kitapları, dua
gibidir.
Sual:
Dinî yazılar bulunan gazete veya benzeri kâğıtları, herhangi bir şey
sarmak için kullanmanın dinen mahzuru olur mu?
Cevap: Fıkıh yazılı
kâğıtlara bir şey sarmak caiz değildir. Allahü teâlânın ve Peygamberlerin
(aleyhimüsselâm) isimleri yazılı ise, bunları silip, sonra bir şey sarılabilir.
Fakat, bunlara da sarmamak layıktır. Çünkü, Kur’ân-ı kerimin harfleri de
muhteremdir.
Sual: Üzerinde mübarek
yazılar bulunan, halı, hasır gibi şeyleri yere sermekte mahzur var mıdır?
Cevap: Bu konuda
Hadîkada deniyor ki:
“Üzerinde, dokuyarak
veya boya ile mübarek yazı bulunan halıyı, hasırı, seccadeyi yere sermek,
üzerine oturmak ve her ne suret ile olursa olsun kullanmak ve paralar,
mihraplar ve duvarlar üzerlerine yazmak mekruhtur. Bunları duvara asmak mekruh
olmaz.” Kâ'be-i muazzama resmi de, yazı gibidir. Resim, nakış bulunmayan
seccade kullanmalıdır.
Sual: Uykusunda
ihtilam olduğunu hatırlayan fakat uyanınca iç çamaşırında meni bulaşığı
görmeyen kimsenin, yine de gusül alması gerekir mi?
Cevap: İhtilam olan kimse, uyanınca, yatakta, elbise veya bacağında yaşlık görse, bunun meziy denilen beyaz akıcı sıvı olduğunu anlarsa veya uyanık iken meziy aksa, gusül lazım olmaz. İhtilam olduğunu hatırlamadan, meni görse, gusül lazım olduğu, söz birliği ile bildirildi. Meziy sansa ihtiyaten gusül lazım olur. İhtilam olduğunu, hatırlayan kimse, bir yerde meni görmezse, gusül etmez.