İhrâm giyen kimseye yasak olanlar...
06/10/2021 Çarşamba Köşe yazarı V.T
İhrâm, niyet ile
birlikte telbiyeden ibâret olup, bazı şeyleri kendine yasak etmektir.
Rahmetullah Sindî
hazretleri Hanefî fıkıh âlimidir. Hazret-i Ömer’in (radıyallahü anh)
soyundandır. 930 (m. 1524)’de Hindistan’da Sind’de doğdu. Burada ilim
tahsilinden sonra Hacca gitti. Mekke’de İbn-i Hacer Heytemî hazretlerine talebe
oldu ve buraya yerleşti. 993’te (m. 1585)’de vefat etti. Hacla ilgili
“Cem’u’l-menâsik ve nef’u’n-nâsik” isimli eseriyle meşhur oldu. Bu kitabında
buyuruyor ki:
Haccın farzlarından
biri ihrâmdır. İhrâm, niyet ile birlikte telbiyeden ibâret olup, bazı şeyleri
kendine yasak etmektir. Namâzda iftitâh tekbîri gibidir. Alâmeti, iki beyâz bez
olup, biri belden aşağı sarılır, öteki, omuzlara sarılır. İple bağlanmaz,
düğümlenmez. Bunun için kuşanılan bu iki beze de ihrâm denildi. Tavâfa
başlarken, ihrâmın ortasını sağ koltuk altından geçirip, iki ucunu sol omuz
üstüne getirmek sünnettir. Hac için, umre için, ticâret için veyâ herhangi bir
şey için uzaktan gelenlerin, mîkât denilen yerleri, ihrâmsız geçerek, Mekke-i
mükerreme Haremine girmeleri harâmdır. Geçenin, geri mîkâta gelip ihrâma
girmesi lâzımdır. İhrâma girmezse, kurban kesmek lâzım olur.
Hac için, Hil’de
oturanlar Hil’de, Harem-i Mekke’de oturanlar Harem’de ihrâma girer. Meselâ
Cidde şehri Hil'dedir. (Harem), Mekke-i mükerremeden biraz dahâ geniş olup,
hududunu İbrâhîm aleyhisselâmın dikdiği taşlar göstermektedir. Mescid-i harâma
(Harem-i Kâbe) veyâ (Harem-i şerîf) denir. Mîkât yerlerini geçerken, niyet
ederek ve telbiye yaparak, usûlü ile, ihrâma girilir. Mîkât yerinden önce,
hattâ kendi memleketinde de giymek câiz, hattâ dahâ iyidir. Hac aylarından önce
giymek de câiz ise de, mekrûhtur.
İhrâm giyen kimseye,
bazı şeyler yasak olur. Meselâ, karadaki av hayvanlarını öldürmesi, dikilmiş
elbise giymesi, bir yerini tıraş etmesi, cimâ etmesi, kavga ve münâkaşa etmesi,
koku sürünmesi, tırnak kesmesi, erkeğin mest, ayakkabı giymesi ve başını
örtmesi, hatmi ile başını yıkaması, eldiven, çorap giymesi, hamâma girmesi,
kendiliğinden çıkan ot ve ağaçların koparılması, kendi üzerinde bulunan bitin
öldürülmesi ve öldürmek için gösterilmesi câiz değildir. Bunları bilerek veyâ
bilmeyerek, unutarak yapanlara, kurban, sadaka cezâları lâzım olur.
Temettü’ kurbanı ve kırân kurbanı etinden sâhibi yiyebilir. Cezâ olarak kesilenlerin etlerinden yiyemez. Müfrid hacda bir kurban îcâp etdiren suçu, kârin hâcı işlerse, biri umre için, iki kesmesi lâzımdır.