"Ömrün boyunca kullan" demek...
12/12/2023 Salı Köşe yazarı O.Ü
Sual:
Bir kimse, bir başkasına ömrün boyunca bu evim senin olsun deyince, bu ev
gerçekten o kimsenin olur mu ve böyle yapmak caiz midir?
Cevap: Bu
konuda İhtiyâr kitabında deniyor ki:
“Ömrî denilen hibe, hediye caizdir. Yani, ömrün boyunca evim
senin olsun deyince, öldükten sonra ev, sahibine, sahibi ölmüş ise, vârislerine
geri verilir. Rukbî denilen hibe, hediye ise, tarafeyne göre batıldır. Yani,
sen ölürsen benim olsun, ben ölürsem senin olsun diyerek evini birisine vermek
batıldır, caiz değildir. Çünkü her biri, ötekinin ölümünü beklediği için, rukbî
denilmiştir. Mülk edinmeyi zarara talik etmek yani bağlamak, sahih değildir.
Bir kimseye giyecek gönderilse, hediye olur. Kabz edince, hediyeyi alınca mülkü
olur ve başkalarına da verebilir.”
Sual: Bir kimsenin elbisesinin
herhangi bir yerine necaset bulaşsa, daha sonra da o yeri tam olarak bilemese,
zannettiği yeri yıkasa, bu elbise ile kıldığı namaz kabul olur mu?
Cevap: Elbisenin
veya vücudun bir yerine necaset gelse, bulaşsa, bulaşan bu yeri bulamasa,
zannettiği yeri yıkasa temiz olur. Necaset bulaştığını zannettiği yer, namazı
kıldıktan sonra meydana çıksa, kıldığı namazı iade etmez.
Sual: Bir Müslüman, gayr-i
müslim olan bir fakire de zekât verebilir mi?
Cevap: Gayr-i
müslim vatandaşa zekât verilmez. Çünkü zekât Müslümana verilir. Sadaka, hediye
vermek ise caizdir.
Sual: Hadis ile hadis-i kudsi
aynı mıdır, eğer farklı ise aralarında ne gibi bir fark vardır?
Cevap: Muhammed
aleyhisselamın, manası da, telaffuzu da kendisine ait olan sözlerine hadis-i
şerif denir. Bunlardan, manası Allahü teâlâ tarafından, kelimeleri Muhammed
aleyhisselam tarafından olan hadis-i şeriflere hadîs-i kudsî denir.
Sual: Cemaatle namaz kılarken,
imam olan kişi, kendisine uyan cemaate imam olmaya niyet etmemiş ise, bu
imama uyanların namazı kabul olur mu?
Cevap: Bu
konuda Hadîkada deniyor ki:
“Fıkıh âlimleri buyurdu ki, imam namaza dururken kendisine uyan
cemaate imam olmaya niyet etmezse, buna uymak sahih olur ise de, imamın kendisi
imamlık sevabına kavuşamaz. İmam olmaya niyet etmediği için, yalnız kılmış
gibi, yalnız kendi namazının sevabını alır. Başkalarının kendisine uymasına
niyet edince, cemaatin sayısı kadar, imamlık sevabı da alır.