Vesvese şeytandandır ve günahtır...
07/08/2019 Çarşamba Köşe yazarı V.T
Abdest almakta, necâset temizlemekte, niyet etmekte ve namaz kılmakta
(vesvese) etmemelidir.
Ebû Muhammed el-Buhârî eş-Şâfiî hazretleri Şâfiî mezhebi fıkıh
âlimlerindendir. Bağdâd’da yaşamıştır. 398 (m. 1007) senesinde vefât etti.
Fıkıh ilminde zamanının en meşhur âlimi idi. Buyurdu ki:
Abdest almakta, necâset temizlemekte, niyet etmekte ve namaz kılmakta
(vesvese) etmemelidir. Vesvese, zararlı olan şüphe, kuruntu demektir. Hadis-i
şerifte, (Vesvese şeytandandır. Abdest alırken, guslederken ve necâset
temizlerken, şeytanın vesvesesinden sakınınız!) buyuruldu. Vesvese etmek
günahtır. Vesvese, suyu isrâf etmeye sebep olur. İsrâf ise haramdır. Vesvese,
namazı geciktirmeye, cemaati, hattâ namaz vaktini kaçırmaya sebep olur.
Abdestin, tahâretin ve namazın şartlarını, sünnetlerini, mekruhlarını
bilmeyen, vesvese hastalığına yakalanır. Bunları bilip, yerine getirince,
şüpheye düşmemeli, iyi ve tamam yaptığına inanmalıdır. Böyle inanmak, ihtiyât
olur. Şüpheye düşmek vesvese olur. Vesvese sahibi, ruhsat ile amel etmelidir.
Sokaklar, topraklar temizdir. Üzerinde necâset görülmeyen her şey temizdir.
Şüphe etmekle necis olmaz. Çok zannedilirse, kullanmak sahih, câiz ise de,
tenzîhen mekruh olur.
Kâfirin, fâsıkın kullanmış olduğu donu, tabakları ve pis sokak böyledir.
Ehl-i kitabın kestiklerini, incelemeden yemek helâldir. Kalbi, kötü ahlâktan
temizlemekte, kul haklarını gözetmekte ve haramlardan sakınmakta, çok dikkat
etmek, vesvese olmaz. Verâ ve takvâ olur.
Sünnet ile farz arasında konuşursa veya duâ, zikir okursa, sünnet sâkıt
olmaz. Fakat, sünnetin sevabı azalır. Sünnetten sonra yalnız, (Allahümme
entesselâm... ikrâm) denir. Fazla bir şey okunursa, sünnet namazı, sünnet
olan yerinde kılınmamış olur. Bazı âlimler, sünnet sâkıt olur, tekrar kılınması
lâzım olur dedi.
Farzdan sonra olan sünneti (Allahümme entesselâm....) dedikten sonra
geciktirmek mekruh olur. Müslimin ve Tirmüzînin, Hazreti Âişe'den haber
verdiklerine göre, Resûlullah farzdan sonra, (Allahümme entesselâm...) diyecek
kadar oturup, hemen son sünnete başlardı. Hadis-i şeriflerde, namazlardan sonra
okunmaları bildirilen (Evrâd)ın son sünnetlerinden evvel okunacaklarını
gösteren bir işaret yoktur. Hattâ, bunların son sünnetlerden sonra okunmaları
anlaşılmaktadır. Çünkü sünnet namazlar, farzların devamıdır. Bunun için son
sünnetlerden sonra okumaya, farzdan sonra okumak denilir. Bunun için,
(Resûlullah her farz namazdan sonra Tesbîh, Tahmîd, Tekbîr ve Tehlîl okurdu)
haberinden, son sünnetlerden sonra okurdu anlaşılmıştır.