İki namazı birleştirerek kılmak
15/07/2023 Cumartesi Köşe yazarı O.Ü
Sual: Hanefi mezhebinde olan
bir kimse, vaktin namazını kılmakta zor bir durumda kaldığında, namazı
kazaya bırakmamak için, öğle ile ikindi namazını birleştirerek kılabilir mi?
Cevap: Hanefi
mezhebinde, yalnız Arafat Meydanı'nda ve Müzdelife'de hacıların iki namazı
cemetmeleri lazımdır. Hanbeli mezhebinde, seferde, hastalıkta, kadının emzikli
veya müstehaza olmasında, abdesti bozan özürlerde, abdest ve teyemmüm için
meşakkat çekenlerde, âmâ olanın ve yer altında çalışan gibi, namaz vaktini
anlamakta aciz olanın, canından, malından ve namusundan korkanın, maişetine,
nafakasını kazanmasına zarar gelecek olanın, iki namazı cem etmeleri caiz olur.
Namazı kılmak için işlerinden ayrılmaları mümkün olmayanların, bu namazlarını
kazaya bırakmaları, Hanefi mezhebinde caiz değildir. Bunların, yalnız böyle
günlerde, Hanbeli mezhebini taklit ederek, kılmaları caiz olur.
Cemederken, öğleyi ikindiden ve akşamı yatsıdan önce kılmak, birinci namaza
dururken, cemetmeyi niyet etmek, ikisini art arda kılmak ve abdestin, guslün
ve namazın Hanbeli mezhebindeki farzlarına ve müfsitlerine uymak lazımdır.
Sual:
Cuma ve bayram namazlarında, imam, namazın içindeki farz veya vacibi
geciktirse, secde-i sehiv yapar mı yoksa terk mi eder?
Cevap: Cuma
ve bayram namazlarında, imamın secde-i sehivi yapmaması iyi olur.
Sual:
Üzerinde besmele, kelime-i tevhid yazılı veya cami, Kâbe resmi bulunan
seccadeleri yere sermek, namaz kılmak için de olsa uygun olmaz mı?
Cevap: Bu
konuda Hadîkada deniyor ki:
“Üzerinde yazı, hatta bir harf bulunan kâğıdı, örtüyü, seccadeyi
yere koymak, yere sermek tahrimen mekruhtur. Bunları her ne için olursa olsun
kullanmak ve yere sermek, hakaret etmek olur. Hakaret etmek için sermek veya
kullanmak küfür olur. Duvara yazmak, yazıyı asmak caiz olur denildi.”
Buradan anlaşılıyor ki, üzerinde Kâbe, cami resmi veya yazı
bulunan seccadeleri namaz kılmak için yere sermek caiz değildir. Bunları
ziynet, süs için duvara asmak caiz olur.
Sual:
Bir kimse, namaz kılarken, namazın içindeki vacipleri bilerek yapmasa, namazına
bir zarar gelir mi?
Cevap: Namazın
içindeki vaciplerden birini bilerek yapmamak, namazı bozmaz ise de günah olur.
Bu vacipleri unutarak yapmayan, secde-i sehiv eder.